Op FB poste iemand volgende vragen (dank hiervoor!!):

V: Ik ben begonnen met de yoga oefeningen uit het boek. Fijn! Waar ik tegenaan loop is dat ik heb geleerd van mijn yogateacher en ook van internet dat in de dagen dat je misschien zwanger bent je geen torsies zou moeten doen, want die werken ontgiftend en dan zou je het vruchtje ook kunnen afdrijven. In je boek beschrijf je een paar oefeningen die in mijn ogen (misschien) torsies zijn. Zoals ‘de wervelkolomdraaiing’, ‘de schepbeweging’, en in de zonnegroet ‘de lichtstraal’?. Zou jij daar iets over kunnen zeggen?

A: Los van wel of geen torsie, beweging zet je lever altijd aan tot een snellere en efficiënte ontgifting van bepaalde toxines. Dus dan zou fietsen, joggen, zwemmen etc. ook een vruchtje moeten afdrijven… Om er even dieper op in te gaan: je lever is de planner en regelt behalve ontgiften zo’ 600 andere processen. Een gezonde lever is cruciaal voor je vitaliteit en vruchtbaarheid. Wij denken dat ontgiften een heftig iets is maar je lever doet het gewoon dagelijks. Anders zou je lichaam te toxisch worden. Het voorwerk van ontgiften gebeurt in fase 1. In fase 2 worden de eigenlijke toxines afgevoerd. Als je beweegt kunnen bepaalde processen in de fase 2 ontfgifting 10 maal (!!) sneller gebeuren – mits je lever de nodige grondstoffen heeft. Dat is alleen maar goed, want als er veel gifstoffen te verwerken vallen moet fase 2 geen bottlenek worden. Dan is het ‘afvoerputje’ verstopt. Gevolg: veel schade doordat toxines in fase 1 bioactief gemaakt worden (= nog schadelijker gemaakt worden) en vervolgens niet afgevoerd kunnen worden. Ze worden dan afgezet in vetweefsel maar ook in het endometrium (jawel!) of in de vorm van cysten. Not good. Dus beweging is belangrijk. Ontgifting stimuleren tijdens een (mogelijke) zwangerschap dmv van bepaalde kruiden bijvoorbeeld is daarom geen goeie zet. Als fase 2 een bottlenek wordt gaat je lichaam in stress modus en dat wil je vermijden.

ai aiHet is wel zo dat sommige vormen van yoga torsies EXTREEM uitvoeren EN lang aanhouden. Dat raad ik niet aan, dan kan idd ea in beweging zetten in je lever. Maar gewone milde torsies zoals beschreven in het boek zijn echt ok. Een milde torsie zal dus de bloedtoevoer naar je lever stimuleren. En zal je lever ondersteunen in het werk dat ie moet doen, oa ontgiften, maar gaat geen vruchtje afdrijven dat levensvatbaar is. Anders zou geen enkele vrouw zwanger worden die dagelijks of wekelijks sport / yoga doet.

De vrucht is trouwens een speldeprik groot en wanneer ingenesteld zit het vruchtje in je baarmoeder – die de grootte heeft van een avocado en veilig achter je schaambeen ligt. Op een echo scherm wordt je baarmoeder uitvergroot. Veel cursisten denken dat hun baarmoeder onder de navel ligt. Niet dus! Pas na week 11-12 begint je baarmoeder er bovenuit te piepen… Voor een torsie fysiek gezien ook invloed heeft op je baarmoeder ben je al behoorlijk ver in je zwangerschap. Dan zijn torsies dus wel af te raden. Het VOELT dan ook helemaal niet prettig, een draaiing of achterover buiging.

Er zijn wel specifieke yoga kriya’s – met name de apana kriya – die gericht zijn op het loslaten en opwekken van een menstruatie. Bij mijn weten worden die in gewone yogalessen nooit gegeven. Ik heb deze uiteraard niet in het boek opgenomen.

V: Zou het misschien goed zijn om een onderscheid te maken tussen de yogaoefeningen voor in de periode van menstruatie tot aan de vruchtbare dagen (meer gericht op ontgiften loslaten) en yogaoefeningen voor de periode van vruchtbare dagen tot menstruatie (of zwangerschap natuurlijk) waarin meer de nadruk ligt op ontvangen, vasthouden/koesteren van vruchtje, bloed laten stromen naar baarmoeder, enz. ?

A: Je kan alle yoga oefeningen uit het boek veilig doen tijdens je hele cyclus. Doe wat voor jou goed voelt. Ga niet stressen als er een draaiing in een yogahouding zit, hou ‘m dan kort aan of hou de draaiing beperkt als je merkt dat het niet goed voelt voor jou, of doe ‘m gewoon niet. Sluit je yogasessie af met de omgekeerde houding (zie boek), die zorgt ervoor dat je bekken en baarmoeder beter doorbloedt wordt. De tweede helft van je cyclus (en al je zwanger bent)  is vooral ontspanning heel belangrijk. De groet aan de 4 windrichtingen is een hele mooie om dan te doen, samen met de omgekeerde houding. Ook de bekkenopeners zorgen voor een betere doorbloeding van je voortplantingsorganen. Eenmaal zwanger kan je de zonnegroet laten varen. Niet omdat die vruchtafdrijvend is, maar omdat je lichaam dan het hormoon relaxine produceert dat je ligamenten weker maakt. Die wil je niet extra gaan oprekken door yoga die iets meer van je lichaam vergt.

error: Content is protected !!

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.

Fit for Fertility
mini Cursus

Welkom! Na inschrijving ontvang je gelijk de eerste mail van deze gratis online cursus. Niets onvangen? Check je spambox! 

Gelukt! Je bent ingeschreven en de eerste mail is onderweg. Check je spambox als je niet dadelijk een email ontvangt.

Fit for Fertility

Mini cursus

Ja, ik schrijf me graag in voor deze gratis cursus.

Gelukt! Je bent ingeschreven en de eerste mail is onderweg. Check je spambox als je niet dadelijk een email ontvangt.

Fit for Fertility
mini Cursus

Welkom! Na inschrijving ontvang je gelijk de eerste mail van deze gratis online cursus. Niets onvangen? Check je spambox! 

Gelukt! Je bent ingeschreven en de eerste mail is onderweg. Check je spambox als je niet dadelijk een email ontvangt.