Sporten & innesteling

…wat is nu ok als je zwanger wil worden

– Door Rika Lukac –

In dit artikel kan je lezen hoe het zit met sporten vòòr een traject, na de stimulatie en terugplaatsing, of als je of als je natuurlijk zwanger wil worden. 

Hoe het zit met sporten ter VOORBEREIDING op een traject – of als je natuurlijk zwanger wil worden? 

In 2006 werd een groot onderzoek* gedaan. Meer dan 2000 koppels die voor de eerste maal een traject ingingen werden gevolgd. Hun sportgewoontes van 1 jaar of langer voordat ze een traject ingingen werden in kaart gebracht. Dit was de conclusie van het onderzoek: sporten heeft enkel een negatieve invloed op vrouwelijke vruchtbaarheid als je 4 uur (of meer) per week aan cardio training doet. Volgens dit onderzoek heb je dan 40% minder kans op een succesvolle zwangerschap. Bij mannen en de andere vrouwen die minder fanatiek sportten was dit niet het geval. Je kan dus, voor je een traject ingaat, met een gerust hart je trainers aantrekken en een uurtje of 3 per week sporten. Uit een andere analyse studie van acht gepubliceerde onderzoeken** met 3683 onvruchtbare paren in trajecten kwam zelfs naar voren dat voor vrouwen met gezonde sportgewoontes vóór IVF / ICSI-cycli juist verhoogde percentages succesvolle zwangerschap geeft. 

Samengevat: een uurtje of 1-2-3 per week naar de sport school kan geen kwaad, maar overdaad schaadt. Wekelijks trainen voor een marathon, zwaar gewichtheffen, 4 avonden per week tennissen of een wekelijks dagje wielrennen kan dus wel impact hebben op je vruchtbaarheid. Ergens is het logisch. Je baarmoeder en eierstokken krijgen in normale omstandigheden slechts 10% van de bloedtoevoer van je lichaam. Door de grote spieren in armen en/of benen te oefenen, gaat de bloedtoevoer tijdens de training nog minder naar je bekkengebied. En een goede doorbloeding van je eierstokken en baarmoeder is heel belangrijk voor de kwaliteit van het baarmoederslijmvlies en je eicellen. 

Ben je een sport-addict en kan je echt niet zonder je workout, en je gaat binnenkort een traject in, hou dan hier rekening mee als je eenmaal begint met het spuiten van hormonen (of liever nog, een paar maanden van tevoren):

  • Vermijd zware cardio trainingen.
  • Ga nooit meer dan drie uur per week trainen.
  • Focus op low-impact-oefeningen die stressvermindering stimuleren.
  • En last but not least, Zorgt dat je energie output evenredig is aan de energie input. MAW veel sporten en te weinig eten heeft een negatief effect op vruchtbaarheid. Bij vrouwen blijven gezonde koolhydraten en zetmelen (met mate) superbelangrijk! Merk je dat veel sport en je cyclus onregelmatig word of uitblijft, dan kan overmatig sporten in combinatie met te weinig koolhydraten (bv keto dieet) de oorzaak zijn.

>> Een paar jaar terug had ik Eveline in de cursus. Eveline sportte zo een 6 uur of meer per week. Bij navraag bleek ze in het verleden een eetstoornis te hebben gehad (die gaan heel vaak gepaard met overmatig bewegen.) Ze had helemaal geen cyclus meer. Bij navraag kwam ik erachter dat ze te weinig at in verhouding tot de hoeveelheid dat ze sporte. Het duurde een paar maanden om het roer om te gooien, maar toen ze minder ging bewegen en weer meer koolhydraten ging eten, en de juiste supplementen nam (oa zink en actieve B-vitamines) kwam haar cyclus eindelijk terug. Kort daarop werd ze zwanger. 

 

Wat is nu ZEKER OK qua beweging (aan te raden zelfs) en mag je meer dan 4 uur per week doen voor je een traject ingaat of als je natuurlijk zwanger wil worden?

  • WandelenTai Chi
  • Zwemmen met een lage intensiteit
  • Stretching
  • en JAAA, Yoga!! vooral de zachtere vormen* 

>> Yoga is zeer geschikt om je vruchtbaarheid te ondersteunen, zo blijkt uit onderzoeken. Uit 87 studies*** blijkt dat yoga gunstige effecten heeft op vruchtbaarheid en het slagingspercentage in IVF, ICSI en IUI trajecten verhoogt. Behalve dat ontdekte men dat yoga ook pijn, depressie, angst en stress kan verminderen. Nou, dat dus. :-) 

*(Bikram yoga is NIET geschikt omdat de hoge temperatuur je lichaam in stress modus zet.)

Low impact bewegen is het beste gedurende stimulatie.
Gedurende deze periode is wandelen ok, en zachte vormen van yoga ook. Maar alle vormen van intens sporten – waarbij je buiten adem raakt en verhoogde hartslag hebt – kan je dan beter overslaan. De hormonen die je spuit vergroten je eierstokken doordat er meer eitjes dan normaal gaan uitrijpen. Bij zware inspanning kunnen er eventueel eiblaasjes gaan scheuren en pijn veroorzaken.  In sommige zeldzame gevallen kan ovariële torsie optreden. (Dit is super pijnlijk!) Dan verliezen de eierstokken hun bloedtoevoer en is een spoedoperatie vereist. (Dus bij hevige pijn gedurende stimulatie: bel.je.arts!)

Rust na de punctie of pick-up
Om de eitjes uit de eierstok te krijgen wordt een naald gebruikt, en komt er een kleine hoeveelheid bloed in het bekken. Ondanks het feit dat de eieren nu verwijderd zijn zullen je eierstokken gevoelig en nog steeds vergroot zijn. Nu is het zaak om elke vorm van zware activiteit minstens twee of drie dagen te vermijden om het risico van bloeding of ovariële torsie na de punctie te voorkomen.

Low impact bewegen na een terugplaatsing.
Beoefen de eerste  liever geen intense sporten zoals joggen, tennis, wielrennen, etc. gelijk na een terugplaatsing omdat het de bloedtoevoer wegneemt van je bekken. Wandelen, Tai Chi en de zachtere vormen van yoga zoals fertiliteitsyoga en zijn ideaal. Verder zijn in deze fase ontspanningsoefeningen heel belangrijk. Bv de omgekeerde houding zoals beschreven staat in de gratis online cursus is top nu! Ontspanning vergroot de kans op innesteling doordat het de bloedtoevoer naar de haarvaatjes in baarmoeder bevordert, plus het maakt je lichaam minder ontvankelijk voor stille ontstekingen waardoor het embryo beter kan overleven.

Low impact bewegen bij zwangerschap
Intense vormen van sport kan je beter vermijden nu. Maar zoals eerder gezegd, beweging is en blijft belangrijk! Je bent niet ziek, je bent zwanger :-) Zorg dat je 20 minuten tot een half uurtje per dag wandelt, of een zachte vorm van yoga beoefent waarbij je bijvoorbeeld de schouders en wervelkolom losmaakt. Verder is voldoende ontspanning (en slaap!) ook heel belangrijk nu. De omgekeerde houding is nog steeds een hele mooie om te doen omdat het de bloedtoevoer naar je bekken en zo de groei van je kleine hupseflups bevordert.

 

*https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17012457
**https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5803901/
***https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29112941

 

Boek Innesteling

Wat kan je zelf doen om sneller zwanger te worden of als je vruchtbaarheidsproblemen hebt? De inhoud van dit boek is helder, vernieuwend en evidence-based. Met behulp van een handig yoga- & voedingsstappen-plan weet je wat je allemaal kan doen. #1 bestseller op bol.com.

Fit for Fertility© cursus

Verhoog je vruchtbaarheid. In deze 2-daagse cursus (oa A'dam) leer je een dagelijks fertiliteits-yoga programma, alles over vruchtbaarheid & voeding en hoe je innesteling, eicel- & spermakwaliteit kan verbeteren. Inclusief een persoonlijk 1-1 telefonisch consult op basis van je intake.

Fit for Fertility© online yoga

In 11 video's leer je hoe je je vruchtbaarheid kan verbeteren: ontspannings-oefeningen; oefeningen voor een betere doorbloeding van je bekken en meer hormonale balans; en yoga & visualisaties om opnieuw vol vertrouwen in het leven te staan met je kinderwens. 

error: Content is protected !!

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.

Fit for Fertility
mini Cursus

Welkom! Na inschrijving ontvang je gelijk de eerste mail van deze gratis online cursus. Niets onvangen? Check je spambox! 

Gelukt! Je bent ingeschreven en de eerste mail is onderweg. Check je spambox als je niet dadelijk een email ontvangt.

Fit for Fertility

Mini cursus

Ja, ik schrijf me graag in voor deze gratis cursus.

Gelukt! Je bent ingeschreven en de eerste mail is onderweg. Check je spambox als je niet dadelijk een email ontvangt.

Fit for Fertility
mini Cursus

Welkom! Na inschrijving ontvang je gelijk de eerste mail van deze gratis online cursus. Niets onvangen? Check je spambox! 

Gelukt! Je bent ingeschreven en de eerste mail is onderweg. Check je spambox als je niet dadelijk een email ontvangt.