NIEUW!! Gratis 12-daagse
Fit For Fertility online CURSUS

Wil je weten waarom de buuf (die ongezond) eet wel zwanger wordt en jij niet?

Wil je weten wat de reden kan zijn waarom de innesteling steeds niet lukt?

Wil je weten wat je daar zelf kan aan doen?

Wil je dat je vruchtbaarheid niet verder verlaagt?

 

Sperma-kwaliteit verbeteren

wat je zelf kan doen

Aan het verbeteren van slechte zaadkwaliteit kan je zelf veel doen. Goed zaad is oa afhankelijk van de juiste hoeveelheden anti-oxidanten in je voeding en de juiste vetzuren en een goede methylatie capaciteit. Het laatste zorgt ervoor dat DNA correct afgelezen wordt bij vermenigvuldiging van spermacellen. In dit artikel lees je hoe je met aanpassingen in je voeding en supplementen je spermakwaliteit kan verbeteren.

Door Rika Lukac
Orthomoluculair & Epigenetisch therapeut

Spermakwaliteit verbeteren

.
Wanneer het gaat om spermakwaliteit verbeteren is er veel wat je zelf kan doen. Het gaat er bijna altijd om dat spermacellen zich niet correct en onvoldoende kunnen vermenigvuldigen door 2 oorzaken:

  • problemen met methyleren.
  • en/of oxidatieve stress

Eerst wil ik het hebben over deze 2 oorzaken – wat het precies is en hoe het ontstaat – en onderaan vind je oplossingen.

Methylatie is 1 van de belangstrijkste processen wat voortplanting betreft

1. Problemen met methyleren
.

Er is een biochemisch proces in je lichaam dat even belangrijk is als water drinken: methylatie. Wanneer je methylatie capaciteit laag is ben je verlaagd vruchtbaar. Dit geld voor zowel man als vrouw. Wat is nu methyleren? Methyleren is een proces dat constant plaats vind in elke cel, triljoenen x, elke minuut van de dag. Het is nodig om:
.

  • om genezing te reguleren,
  • om cel energie te maken
  • voor het correct aflezen van je DNA zodat je hormonen, enzymen kan aanmaken
  • voor correcte celdeling (ook spermacel of bevrucht embryo),
  • nodig voor ontgiftingsprocessen
  • voor je immuunsysteem
  • voor voortplanting, oa een goede spermakwaliteit

Hoe beter je Methylerende capaciteit, hoe gezonder, energieker en vruchtbaarder je bent. Naarmate je ouder wordt daalt je Methylerende capaciteit. Eigenlijk ligt een dalende methylerende capaciteit ten grondslag aan veroudering en de daaraan gekoppelde verlaagde vruchtbaarheid.

Je methylerende capaciteit draait bij de gratie van oa vitamine B11, B12, B6. Tekorten aan deze vitamines zorgen ervoor dat de methylerende capaciteit in je lichaam aanzienlijk daalt waardoor er hoge homocysteine concentraties gemeten worden. Hoge homocysteine spiegels zijn schadelijk want ze leveren veel vrije radicalen schade op. Vrije radicalen kunnen mogelijk DNA aantasten waardoor oa zaadkwaliteit daalt. Het normale homocysteïne-gehalte in het bloed is ongeveer 6 µmol/liter (micromol) voor mannen en 7 µmol/liter voor vrouwen. Een waarde boven de 10 µmol/liter is te hoog, zo wijzen recente onderzoeken uit.

Je kan bij je arts een homocysteine bloedtest aanvragen. Als deze verhoogd is wijst dat op B11 en/of B12 tekorten. Studies tonen aan dat vitamine B11 & B12 tekorten leiden tot hogere homocysteine waarden. Hierdoor ontstaat schade aan het DNA van sperma wat weer tot lagere sperma concentraties leidt en lagere spermakwaliteit. [Boxmeer, ea (2007 & 2009)].
B12 tekort komt vaak voor bij vegetariërs of als je weinig vlees of vis eet. Naar schatting 45% van de bevolking zit slecht in de vitamine B12. In veel gevallen ligt het niet aan tekort aan B12 in de voeding maar aan een omzettingsprobleem naar de actieve vorm van B12 (methyl cobalamine). Dit hangt ook samen met het MTHFR gen defect.

Het MTHFR gen defect komt vaak voor bij mannen of vrouwen die verlaagd vruchtbaarheid zijn

B11 tekorten hebben te maken met het MTHFR gen defect. (1 op 3 mensen heeft dit gen defect). Je lichaam zet dan folaat (of foliumzuur!) niet om dan naar de actieve vorm 5-MTHFR folaat. Deze actieve vorm heb je nodig voor methylatie. Ik vind het daarom superbelangrijk dat zowel mannen als vrouwen de ACTIEVE vorm van foliumzuur slikken. Negentig procent van multi’s of foliumzuur op de markt bevatten de NIET de actieve vorm.

 2.Oxidatieve stress

.
Al je celmembranen zijn opgebouwd uit eiwitten en vetten. Je cellen bevatten ook anti-oxidanten. Die zijn nodig om vrije radicalen af te vangen die inherent zijn aan stofwisselingsprocessen en celdelingen. Spermacellen worden aangemaakt via celdeling van bestaande (sperma)kiemcellen.

Het goed afvangen van vrije radicalen is super belangrijk voor een goede spermakwaliteit. Anders wordt het DNA van een spermacel beschadigd waardoor morfologische afwijkingen kunnen ontstaan. Zo moet het kopje van sperma “puntig’ genoeg zijn om een eicel binnen te kunnen dringen zodat bevruchting kan plaatsvinden. Is het DNA van een spermacel te veel beschadigd, dan wordt ie opgeruimd. Wanneer er teveel vrije radicalen aanwezig zijn en niet voldoende anti-oxidanten heet dit oxidatieve stress (ROS). Een gevolg hiervan is verlaagde spermakwaliteit en -kwantiteit.

Vrije radicalen kunnen spermacellen stuk maken

Wat veroorzaakt nu deze oxidatieve stress?
.

  • te veel linolzuur en transvetten in je dieet en dus ingebouwd in je (sperma)cellen,
  • in combinatie met te weinig anti-oxidanten in je voeding (en dus je teelballen),
  • te weinig zuurstof en dus celenergie
  • stress

(Sperma)cellen kunnen op 2 manieren stuk gaan: apoptose of necrose. Bij voldoende energie wordt een (sperma)cel netjes gerecycleerd. Alle onderdelen worden naar de lever getransporteerd waar de bouwstenen weer gebruikt worden voor de aanmaak van bv enzymen, cellen, hormonen, etc. Dit heet apoptose en is het ideale scenario.

Apoptose

Voor apoptose heb je voldoende celenergie en zuurstof nodig. Daarom zijn STRAKKE BROEKEN NIET HANDIG, ze klemmen de bloedtoevoer naar de testes af waardoor er onvoldoende zuurstof de testes bereikt. En dan krijg je het andere scenario: necrose.

Bij necrose wordt een cel vernietigd dmv een ontsteking. De juiste vetten in je cellen bepalen of die ontsteking beperkt blijft.

Necrose

Bij het necrose proces wordt een (sperma)cel vernietigd. Dat gaat altijd gepaard met een micro-ontsteking. Van die ontsteking voel je trouwens niks. Ontstekingen gaan altijd gepaard met vrije radicalen schade. Die kunnen op hun beurt weer de omliggende cellen stuk maken. Zo kom je dus aan lagere sperma aantallen. Tenzij er voldoende anti-oxidanten aanwezig zijn of de juiste vetten in de cellen ingebouwd zitten. De juiste vetten dempen de ontsteking. De foute vetten verergeren. Hoe erger de ontsteking, hoe meer vrije radicale schade. Catch 22 dus. Bij oplossingen vind je welke vetten wel en welke niet handig zijn mbt vruchtbaarheid.

Strakke broeken zijn trouwens niet de enige oorzaak van necrose, een tekort aan anti-oxidanten en dus teveel vrije radicalen veroorzaken ook oxidatieve stress en dus necrose. Laten we kijken naar welke anti-oxidanten belangrijk zijn voor mannelijke voortplanting.

Anti-oxidanten beschermen spermacellen tegen vrije radicalen

Het is belangrijk bij het supplementeren van anti-oxidanten dat je niet teveel binnen krijgt als man. TEVEEL antioxidanten in de vorm van supplementen werken averechts, zo wijzen studies uit. Ik heb het dan over EN vitamine C in hoge dosering, EN selenium in hoge dosering EN vitamine E in hoge dosering. Overdaad schaadt dus… Het beste is je dieet aan te passen in combinatie met eventueel tijdelijke supplementatie.

Om welke antioxidanten gaat het nu?
..

Zink: Zink heeft een functie in het testosterontransport en bevindt zich in sperma. Mannen verliezen 3-4 mg zink per ejaculaat! Dat is ongeveer de helft van de ADH. Studies relateren zink tekorten met verlaagde vruchtbaarheid bij mannen.

Selenium, Vitamine E, Glutation: Selenium is onderdeel van elke cel, en vangt vrije radicalen af. De hoogste concentratie selenium is te vinden in sperma! Selenium is nodig voor normale ontwikkeling, bewegelijkheid en fuctioneren van sperma. Vitamine E werkt als synergist met Selenium als anti-oxidant. Glutation bindt zich aan vitamine E en Selenium en vormt zo glutationperoxidase. Studies tonen aan dat Gluthation spermamobiliteit verhoogt.

Vitamine C: Vitamine C is een wateroplosbare anti oxidant. In seminaal vocht is vit C 10x meer aanwezig dan in bloedserum.

CoQ10: Dit enzym hebben je spermacellen nodig om energie te kunnen maken om zich voort te bewegen. Het wordt, waar nodig, omgezet naar ubiquinol, een krachtige anti-oxidant die schade aan den spermacel voorkomt.

Carnitine: Carnitine is een wateroplosbare anti-oxidant. Het beschermt het cel DNA van zaadcellen en mitochondriaal DNA tegen vrije radicalen.

L-arginine: Studies wijzen uit dat L-Arginine sperma mobiliteit en kwantiteit verhoogd.

Carotenoiden  (Astaxantine en Lycopeen): Astaxantine is vruchtbaarheidsverhogend. Lycopeen, zit in hoge dosis in het seminaal vocht. Studie toont aan dat Lycopeen sperma kwantiteit en mobiliteit bevordert.

De juiste vetten ingebouwd in spermacellen beperken oxidatieve stress

.
Meer omega 3 (ontstekingsremmend) en minder omega 6 vetten (ontstekingsbevorderend) inname verhoogt sperma kwantiteit, bewegelijkheid en morfologie van je sperma. Dit komt omdat omega-3 vetzuren als DHA ontstekingen dempen en dus vrije radicalenschade beperken. De ratio Omega 3/omega 6 in de spermatozoiden van vruchtbare mannen ligt veel hoger die dat in subfertile mannen (onderzoek Safarinejad MR, ea 2009)

Omega drie vetzuren vind je in alle vlees/vis die niet door de mens gekweekt is : wild, gevogelte, vette vis (sardines, haring, ed…). Plantaardige omega-6 blijft in je lichaam ‘hangen’ als  linolzuur omdat je lichaam het maar beperkt kan omzetten. Alle oliën waar de voedingsindustrie mee werkt (soja-, zonnebloem, koolzaadolie, maïsolie) bevatten omega-6. Plantaardige Omega-6 vetzuren oftewel linolzuur bevordert ontstekingen op celniveau en dus vrije radicalen schade. Gevolg: er blijven minder zwemmers over. Halvarine en margarines zijn gemaakt uit mais-, soja- en zonnebloemolie in zit en zijn dus gigantische bronnen van linolzuur. Zo is ook kweekvis en industrievlees een bron van linolzuur doordat deze beesten/vissen soja en mais als voer krijgen.

Transvetten zijn een no-go. Hoe meer transvetten in je dieet – en dus je sperma, hoe lager de sperma concentratie. (Chavarro JE ea, 2011 & 2013.) In alles wat gefrituurd is of wat margarine bevat zitten transvetten bv koekjes, pizza, chips etc.

Omega-3 vetzuren aanwezig in vette vis zijn goed voor je vruchtbaarheid

Oplossing #1

Supplementen die je vruchtbaarheid zullen ondersteunen:

  1. Actieve B-vitamines in de vorm van een Multi met de juiste vorm van foliumzuur, van B12 en van B6 erin. NEEM GEEN MULTI OF COMPLEX MET GEWOON FOLIUMZUUR ERIN. Als je het het MTHFR gen defect hebt als man (50% van de bevolking heeft dit defect volgens DNA specialist Dr Ben Lynch!) dan gaat je zaadkwaliteit juist achteruit en de eicelkwaliteit na bevruchting ook!
  2. Een anti-oxidanten complex. Anti-oxidanten zijn super belangrijk! Het Anti-oxidanten complex van Supple is speciaal ontworpen ter ondersteuning van mannelijke en vrouwelijke vruchtbaarheid. Het bevat oa Selenium, vitamine C, Pijnboom extract, CoQ10 (als ubiquinol), L-arginine en vitamine D. Selenium en vitamine E en pijnboomextract beschermen zaadcellen tegen schade of opruiming van zaadcellen veroorzaakt door vrije radicalen. L-arginine verbetert de zaadkwaliteit. Vitamine D is nodig voor een goed werkend immuunsysteem. Ubiquinol is de omgezette vorm van CoQ10 en acteert als krachtige anti-oxidant dat het DNA beschermt en helpt bij de energieproductie in de mitochondria (energiefabriekjes in je cellen). Je hebt voldoende energie nodig opdat sperma kiemcellen zich correct kunnen blijven doordelen. CoQ10 verhoogt de energieproductie van de mitochondria (energiefabriekjes) tussen de staart en het kopje, nodig voor de snelheid van zaadcellen.
    Heb je een zeer slechte spermakwaliteit dan zou ik je naast de multi, het anti-oxidanten complex en omega-3 extra coQ10 aanraden (1capsule per dag).
  3. Omega-3 capsules als DHA. De zuiverste vorm van DHA wordt gehaald uit algenolie. Vaak is visolie vervuild en bevat het zware metalen of is het geoxideerd en werkt het niet. Zonde van je geld! Een andere optie is krill olie capsules. Neem s’ochtends 1 a 2 capsules DHA uit algenolie of krill. Hoe meer het omega-3 vetzuur als DHA ingebouwd wordt in spermacellen, hoe mee vrije radicalen schade beperkt wordt, dus hoe groter de zaadaantallen. Lijnzaadolie bevat ook omega-3 maar dan als linoleenzuur. Je lichaam moet dat nog steeds omzetten naar DHA en dat kan je lichaam maar beperkt doen. Overschotten worden dan als linoleenzuur in zaadcellen ingebouwd wat dan weer leidt tot meer vrije radicalen schade en dus minder zaadcellen.

en verder:

  • Extra vitamine D3. Studies wijzen uit dat vitamine D de zaakwaliteit gunstig beïnvloedt. D3 is de bio-actieve vorm van vitamine D en houdt oa het immuunsysteem rustig. In het anti-oxidanten complex zit vitamine D, maar voor sommige mensen niet voldoende. Als je je bloed laat prikken moet de waarde rond de 100 zijn, niet minder (vaak zegt je arts dat 60 ok is maar voor je vruchtbaarheid is dat te laag).
  • Maca extract. Tig van studies wijzen uit dat maca de zaakwaliteit gunstig beïnvloedt. Maca is een natuurlijke stress-buster en adaptogeen dat voldoende aanmaak van testosteron promoot.

Oplossing #2

Pas je voeding en lifestyle aan:

  • Eet meer goede vetten: Krill olie of algenolie (beide als supplement), koudgeperste extra vierde olijfolie (koop biologisch en in een GLAZEN fles), kokosolie, echte biologische grasboter, wild vlees en vis. Vermijd halvarine en margarines en alles waar mais-, soja- en zonnebloemolie in zit. Vermijd industrievlees en kweekvis. Frituren in (ontgeurde) kokosolie of dierlijk vet is ok omdat dat stabiele vetten zijn. Eet, als je portemonnee het toelaat meer graasvlees. Hier vind je verkooppunten: http://www.puregraze.com/consument/waar_te_koop/verkooppunten.html.
  • Eet meer anti-oxidanten:
    • Zink – zit vooral in vlees en vis
    • Selenium – zit in vis en paranoten
    • Vitamine E – zit in bladgroenten, lever(traan), rauwe cacao, eierdooier Glutation – zit in avocado’s, asperges, curcuma (vers)
    • Vitamine C – beste natuurlijke bron is camu camu, zit in fruit
    • Carnitine – zit in vlees (neem niet meer dan 1 x per week varkens en rundvlees). Een scharrelkip is de beste optie.
    • L-arginine – is een eiwit goede bronnen zijn: vis, schaal- en schelpdieren, wild, eieren, noten
    • Glutation: een uitstekende bron is weipoeder. Glutation wordt uit cysteine gemaakt, avocado’s bevatten veel cysteine.
    • Carotenoiden (Astaxantine en Lycopeen). Astaxantine zit in goji bessen en krill olie; Lycopeen zit in tomaten en komt vrij wanneer tomaten opgewarmd worden.
  • Vermijd alcohol, roken en caffeine. Sigaretten bevatten zware metalen die voor oxidatieve stress zorgen. Geen goed idee dus. Zo’n 24 studies tonen aan dat de kwantiteit en kwaliteit van sperma drastisch naar beneden gaat bij rokers. De bevruchtingscapaciteit van de spermatoziden is minder hoog en embryo’s kunnen moeilijker innestelen en morfologische worden er afwijkingen gevonden. Hetzelfde geldt voor caffeine. Koffie, cola en andere caffeine houdende dranken kan je dus beter laten staan.

Agenda

 

Kinderwensers

*** 2, 9, 16 dec '17 
Fit for Fertility cursus , Amsterdam

*** 3, 10, 17 Feb '17
Fit for Fertility cursus, Amsterdam

Professionals

*** 2018: data volgen
Fertiliteitsyogaopleiding voor yogadocenten, Wolfheze

 

Boek Innesteling

Wat kan je zelf doen om sneller zwanger te worden of als je vruchtbaarheidsproblemen hebt? De inhoud van dit boek is helder, vernieuwend en evidence-based. Met behulp van een handig yoga- & voedingsstappen-plan weet je wat je allemaal kan doen. #1 bestseller op bol.com.

Fit for Fertility© cursus

Verhoog je vruchtbaarheid. In deze 3-daagse cursus (oa A'dam) leer je een dagelijks fertiliteits-yoga programma, alles over vruchtbaarheid & voeding en hoe je innesteling, eicel- & spermakwaliteit kan verbeteren. Je krijgt ook persoonlijke tips in de vorm van een telefonisch consult.

Fit for Fertility© online yoga

In 11 video's leer je hoe je je vruchtbaarheid kan verbeteren: ontspannings-oefeningen; oefeningen voor een betere doorbloeding van je bekken en meer hormonale balans; en yoga & visualisaties om opnieuw vol vertrouwen in het leven te staan met je kinderwens. 

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.

Fit for Fertility
mini Cursus

Welkom! Na inschrijving ontvang je gelijk de eerste mail van deze gratis online cursus. Niets onvangen? Check je spambox! 

Gelukt! Je bent ingeschreven en de eerste mail is onderweg. Check je spambox als je niet dadelijk een email ontvangt.

Fit for Fertility

Mini cursus

Ja, ik schrijf me graag in voor deze gratis cursus.

Gelukt! Je bent ingeschreven en de eerste mail is onderweg. Check je spambox als je niet dadelijk een email ontvangt.