Waarom de buuf die junkfood eet sneller zwanger wordt

De auteurs van de bestseller ‘Buskruit met Muisjes‘ vroegen me of ik een stukje wilde schrijven over voeding & zwanger worden voor hun nieuwe boek. Heeft voeding bijvoorbeeld überhaubt invloed op de zwemmers van je geliefde of jouw eicelkwaliteit? Een A4’tje graag, Arial, lettergrootte 11. In mijn cursussen heb ik het tijdens twee workshops zes uur lang over dit onderwerp.
Ik ga in dit artikel keer een kortere poging wagen :-).

Door Rika Lukac

Orthomoluculair & Epigenetisch therapeut

Waarom lukt het bij mij niet??

Een vraag die ik steevast krijg bij elke cursus is: ‘Hoe komt het dat onze buurvrouw die zich volstopt met kroketten, frikandellen en andere zooi vanzelf zwanger wordt en wij gezond eten en zoveel moeite doen en het steeds niet lukt?’ Het antwoord ligt in je DNA. Je DNA bepaalt bijvoorbeeld of je aanleg hebt voor pcos, endometriose, verlaagde eicel- of zaadkwaliteit, of dat je stressgevoelig bent (jawel, langdurige stress is vruchtbaarheidsverlagend).

Ik gebruik bewust het woord AANLEG. Je DNA is dan wel je blauwdruk, oftewel het plan van de architect, maar je hebt een goede aannemer en de juiste bouwstoffen nodig om het plan correct af te lezen en te bouwen. Dat zijn de epigenen. En ja, je raadt het al, die epigenen zijn behalve je omgeving (voedt je omgeving je of levert hij je stress op?) ook je voeding (de bouwstoffen die je in je mond stopt).

DNA is je blauwdruk maar het aflezen van je DNA kan je beinvloedden

Haring

De buurvrouw met haar kroketten heeft dus hoogstwaarschijnlijk een andere blauwdruk dan jij die bijvoorbeeld (aanleg voor) endometriose hebt en stressgevoelig bent. Zij zal genetisch stressbestendiger zijn en kan zich genetisch permitteren meer ‘foute’ transvetten naar binnen te gooien, terwijl dat bij jou niet handig is omdat je dan de endometriose aanwakkert. Jij hebt vooral omega-vetzuren als epa en DHA nodig als bouwstof, ook om de stress te verminderen. Voor jou zijn verse maatjes (= haringen) uiterst geschikt, en alles waar transvetten inzitten he-le-maal niet. Chips, margarine, koekjes, pizza en alle gefrituurde producten zijn een no-go. DHA dat ingebouwd is in de wand van de eicel zorgt trouwens ook voor een soepele celwand, zodat het winnende zaad makkelijk de celwand kan penetreren. Het tegendeel geldt weer voor ingebouwde transvetten.

Verse haring bevat veel DHA, een belangrijke bouwstof wat vruchtbaarheid betreft

Sperma

Misschien heeft jouw vriend aanleg voor een lagere spermakwantiteit: dan zijn transvetten voor hem ook niet handig. Transvetten die ingebouwd zijn in sperma zorgen voor meer schade door vrije radicalen als er een spermacel stukgaat waardoor er nog minder zwemmers overblijven, terwijl dha ervoor zorgt dat eventuele schade beperkt blijft. Voor je vriend zijn deze vetzuren dan dus veel belangrijker dan voor iemand die van nature olympische zwemmers heeft.

Ook sperma kwalitiet is afhankelijk van oa DHA

Niet (snel) zwanger worden is volgens mijn bescheiden mening een samenspel van aanleg in DNA, niet voldoende goede bouwstoffen om dna correct af te lezen en langdurige stress (ook op celniveau). Keer op keer zie ik koppels die ivf- of icsi-behandelingen hebben ondergaan alsnog natuurlijk zwanger worden nadat ze hun voedingspatroon en lifestyle aangepast hebben. It works!

Oplossing #1

Wat zijn nu de bouwstoffen die je nodig hebt om je blauwdruk zo correct mogelijk af te lezen?

Eten volgens je blauwdruk beperkt fouten bij celdelingen van bijvoorbeeld sperma, maar ook van een bevruchte eicel.

  • Op de eerste plaats komen de vitamines B11 en B12 gevolgd, door B6. Eieren zijn rijk aan B6 en B12, B12 zit vooral in vlees, en B11 (folaat of natuurlijk foliumzuur) haal je uit bladgroenten. Wat suppletie betreft ben ik fervent voorstander van de actieve vorm van B-vitamines in een multi- of B-complex. Bij 1 op de 3 mensen loopt de omzetting van B-vitamines vertraagd en krijg je stapeling, wat juist vruchtbaarheidsverlagend kan werken. Not good. Neem altijd een multi waarin B6 zit als P-5-P (pyridoxaal-5-fosfaat), B11 als 5-mthf (5-methyltetrahydrofolaat) en B12 als methylcobalamine en/of adenosylcobalamine.
  • Daarnaast is omega-3 in de vorm van DHA belangrijk. DHA zit in wildgevangen vis (niet in kweekvis dus) of in algen. Omwille van de metaalbelasting in vis is het handig om vooral kleinere vissen te eten, die zijn minder belast, of het als supplement te slikken, als algenolie– (minste metaal belasting en de meest milieuvriendelijke optie) of krilloliecapsule
  • Ook magnesium en zink zijn belangrijke spelers. Zink is vooral voor de mannelijke voortplanting uiterst belangrijk en zit vooral in vlees en vis. Magnesium is het ontspanningsmineraal bij uitstek. Het zit in verse groenten, maar in Nederland en België is de bodem niet erg rijk aan dit mineraal, en dus onze groenten ook niet. Bij een tekort aan magnesium heb je vaak last van spierkramp, suppleer dan bij.
  • Vitamine A & D – zit in vlees en  natuurlijke levertraan. Suppleer als je weinig vlees eet! Vitamine A en D remmen ontstekingen en zijn nodig om DNA correct af te lezen..

Oplossing #2

Beperk stress op celniveau:

Eet meer anti-oxidanten. Die beschermen zowel eicellen als spermacellen tegen schade door vrije radicalen.

 

  • Zink – zie hierboven.
  • Selenium – zit in vis. Zowel teelballen als eierstokken horen de rijkste organen aan selenium te zijn naast je schildklier! Bij een tekort daalt de sperma- en eicelkwaliteit.
  • Vitamine E – zit in lever(traan), rauwe cacao en eierdooiers.
  • Vitamine C – zit in verse biologische groente en fruit en het superfood camu camu. Aan de soepen, salades en smoothies dus!

Oplossing#3

Zorg voor een goede vertering

En last but not least: je kunt er wel van alles ingooien aan voeding en supplementen, maar komt het ook aan in je cellen? Daarvoor moeten je darmen op orde zijn en je stoelgang normaal. Want wat je niet verteert neemt je lichaam niet op. Lees dit artikel.

Online fetiliteitsyoga cursus

LEER * ademhalingsoefeningen om kalm te blijven, *ontspanningsoefeningen – ook voor de 'wachtweken' *Oefeningen voor een betere doorbloeding van je bekken en meer hormonale balans. * Een yoga met visualisaties om opnieuw vol vertrouwen in het leven te staan met je kinderwens.

Boek Innesteling

Dit boek is een survivalgids bij vruchtbaarheids-problemen. De inhoud is helder, vernieuwend en evidence-based. Met behulp van een handig yoga- & voedingsstappen-plan weet je wat je allemaal kan doen.

Consulten

In en kort (15-20min) telefonisch Kennis Kwartier kan je vragen stellen over voeding en supplementen mbt jouw situatie.

In een 1-1 skype consult (1u) gaan we uitgebreid aan de slag op basis van een intake.

Agenda

Kinderwensers

*** 21, 28 okt, 4 nov '17 
Fit for Fertility cursus , Amsterdam

*** 2, 9 okt, 16 dec '17
Fit for Fertility cursus, Amsterdam

Professionals

*** 11&25 sept; 9&23 okt; 6&27 nov
Fertiliteitsyogaopleiding voor yogadocenten of kinderwens-consulenten, Wolfheze

error: Content is protected !!

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.