Zwanger ondanks PCOS

wat je zelf kan doen

Aan PCOS kan ECHT zelf veel doen en daardoor je kansen op zwanger worden aanzienlijk verhogen. In dit artikel leg ik uit wat PCOs precies is en hoe het ontstaat. Ik laat Astrid aan het woord over wat je er zelf aan kan doen. Astrid is ervaringsdeskndige en ondertussen moeder van een ondernemend dochtertje.

Door Rika Lukac

Orthomoluculair & Epigenetisch therapeut

Wanneer heb je PCOs?

PCOS is vaak erfelijk bepaald. PCOS is een aantal samenhangende afwijkingen, als er zich 2 van 3 volgende afwijkingen voordoen spreekt men van  PolyCysteus Ovarium Syndroom:

  • Veel kleine follikels (eiblaasjes) in de eierstokken (Cystes) bij echoscopie
  • Er zijn verhoogde androgene spiegels (= teveel testosteron)
  • Geen, of een onregelmatige menstruatie

Je eicellen groeien dan niet of onregelmatig, waardoor er geen of onregelmatig een eisprong optreedt. Hierdoor ben je verminderd vruchtbaar.

Bij PCOs rijpen meer eiblaasjes dan normaal

Maar wat zijn nu de onderliggende oorzaken?

  • Insuline resistentie
  • Leptine resistentie
  • Ontregeling van stress-assen (zie boek)
  • Aromatase/5-a-reductase omzettingsproblemen

Een beetje moeilijke termen (leg ik in de cursus in lekentaal uit), het belangrijkste is dat je weet dat je er wat aan kan doen!

Voor de Die-Hards:-):
Leptine: het hormoon dat je honger- en verzadingsgevoel regelt. Aromatase/5-a-reductase omzettingsproblemen: Progesteron is het gronstofhormoon voor zowel je voortplantingshormonen (testosteron / estradiol) als stresshormonen (aldosteron en cortisol). Aromatases zorgen ervoor dat er snel geschakeld kan worden tussen deze verschillende hormonen. Hoe beter je kan schakelen, hoe meer hormonale balans en hoe groter je vruchtbaarheid.

Wat kan je er aan doen?
.

Het makkelijkste is om Astrid eerst aan het woord te laten! Astrid had PCOS. Ze met voeding aan de slag gegaan (oa brood en snelle koolhydraten eruit) en is ze veel meer gaan bewegen EN ontspannen. Toen ze naar de gynacoloog toe ging om te kijken hoe het baarmoederslijmvlies er aantoe was in verband met het starten met Clomid bleek ze zwanger te zijn! Ik heb haar gevraagd of ze haar verhaal wilde opschrijven en ook wat ze precies allemaal veranderd heeft qua lifestyle.

ASTRID: ‘ Toen ik begreep dat voeding invloed heeft op PCOS wilde ik daar wat aan doen. Ik moet er allereerst bij vermelden dat ik het belangrijk vond/vind om er niet krampachtig over te doen. Rustig nieuwe gewoonten inbouwen en genieten van mijn eten. At ik bij vrienden of familie dan at ik gewoon wat de pot schafte. Was er een feestje? Dan dronk ik gewoon 1 glaasje wijn. Zo. Nu dat duidelijk is, is hier mijn verhaal.

Ik heb ruim 10 jaar de pil geslikt en daarna een paar jaar de nuvaring. Ik ben hier een jaar voordat we gingen proberen zwanger te raken mee gestopt omdat ik wilde weten hoe mijn cyclus op gang zou komen en hoe ik me zou voelen zonder kunstmatige hormonen in mijn lijf. De eerste menstruatie (nog onder invloed van de nuvaring denk ik) was netjes 29 dagen nadat ik was gestopt, daarna duurde het vier maanden. De menstruatie daarna was twee maanden later. Daarna duurde het zeven (!) maanden voordat ik weer ongesteld werd. Ik merkte wel dat er een duidelijk verband was tussen mijn stress levels en wel/geen eisprong. Inmiddels hadden we toen al bijna vier maanden zonder condoom gevreeën en waren we bij de gynaecoloog geweest. Er was PCOS geconstateerd en er waren nogal wat afwijkende waardes gevonden in mijn hormoonhuishouding. De internist liet een bijniertest doen en liet uitgebreider bloedonderzoek doen naar m’n schildklierfunctie en leverfunctie. Gelukkig bleken lever en bijnieren goed te werken. Mijn schildklier werkte ook weer naar behoren volgens de bloeduitslagen, maar ik bleek wel TPO-antistoffen te hebben. De internist zei dat ik mijn schildklier in de gaten moest laten houden omdat er een kans is dat deze trager zal gaan werken. Terug bij de gynaecoloog raadde deze ons aan Clomid te proberen om ovulaties op te wekken maar we besloten daar nog even mee te wachten en eerst 4 maanden aan de slag te gaan met meer yoga & beweging, ontspanning en mijn voeding aanpassen volgens ‘het boekje’ en de cursus.

Omdat mijn menstruatie weer 4 maanden uit was gebleven – ondanks mijn aangepast dieet en beweging – wilde ik Clomid toch gaan proberen en maakte een afspraak bij de gynaecoloog. Er moest een echo worden gemaakt om te bekijken of mijn baarmoederslijmvlies dun genoeg was om met Clomid te starten. Volgens de gynaecoloog waren er drie opties: dun baarmoederslijmvlies (optie 1), dik baarmoeder slijmvlies (optie 2). In dit geval zou hij bekijken of er sprake zou zijn van een zwangerschap (optie 3). Dit laatste was wel het laatste wat ik had verwacht. Ik durfde er gewoon niet op te hopen. Ik had ook express geen zwangerschapstesten gedaan om te voorkomen dat ik steeds een teleurstelling zou ervaren bij een negatieve uitslag. Ik was dan ook met stomheid geslagen toen de gynaecoloog mij op de monitor liet zien dat er een embryo in mijn buik zat. Het duurde even voordat het tot me doordrong dat dit echt was. Wat een wonder! Ik bleek al ruim 2 maanden zwanger en heb dus blijkbaar 2 maanden na mijn laatste menstruatie een eisprong gehad.

Dit is wat ik gedaan heb. Het klinkt veel, maar als je – zoals ik zei – alles stap voor stap inbouwt en niet te streng bent voor jezelf (BLIJF GENIETEN!!!) is het echt goed te doen!

  • Voor PCOS is het belangrijk dat je cellen weer gevoelig worden voor insuline, daarom niet heel de dag door eten, maar 3 keer een grote maaltijd en het liefst eerst bewegen, dan eten en niet andersom. Het belangrijkste wat ik ben gaan doen vanwege de PCOS is bewegen VOOR ik ging eten: ’s ochtends aankleden, op de fiets springen en een half uur lekker door de polder fietsen. Vaak deed ik daarna dan nog de zonnegroeten. Ondertussen maakte manlief ontbijt (goed geregeld :)) en na het fietsen dus pas eten! Ik zorgde altijd dat ik van het ontbijt goed vol zat zodat ik de hele ochtend vooruit kon.
  • Ik ontbeet vaak met appel-wortel-kokoschips met een mix van noten, zaden en superfoods of met pap van amandelmelk of rijstemelk met een halve appel en halve banaan erin, ook met een mix van noten, zaden en superfoods erdoor: gojibessen, macapoeder, kokosraps, mulberries, macapoeder, bijenpollen, paranoten, cashewnoten, walnoten, pompoen- en zonnebloempitten. En daar dan een beetje in afwisselen! Vooral van de appel-wortel-kokoschips zit je goed vol!
  • Verder ben ik lactose en tarwe gaan mijden om mijn darmen meer rust te geven, dat maakte verschil! Dus tussen de middag vaak salade met meestal met avocado of ei (bio!) (de combinatie van beide valt bij mij niet goed). Ik had toch ook wel behoefte aan iets van “brood” dus ben kastanje- en boekweitcrackers gaan eten van de biowinkel.
  • Ik ben weer iets meer vlees en meer eieren gaan eten dan daarvoor. Altijd biologisch! Dus we aten weer 2 keer in de week vlees en ik at soms vleeswaren bij de lunch en vaak geitenkaas (kaas en zuivel ook altijd bio!). Eerst at ik vooral plantaardig en later ben ik daar toch weer dierlijke producten aan toe gaan voegen en ben ik meer het Paleo-pad gevolgd. Maar dus ook nog steeds veel groente, fruit, zaden en noten.
  • Ook tijdens het avondeten ben ik korte koolhydraten gaan mijden: dus geen rijst, pasta, aardappels, maar wel: quinoa, bataat (heerlijk als frieten met paprikapoeder uit de over :)) en gewoon extra (verschillende soorten) groente ipv de granen/aardappels.
  • Wij hebben een groentepakket van Odin dus het grootste gedeelte van onze groenten zijn biologisch. Soms halen weleens iets bij AH of op de markt.
  • We zijn meer vis gaan eten: blikje tonijn of makreel (bij de biowinkel vandaan) door de lunchsalade of zalmfilet bij het avondeten.
  • Vooral geen kant en klaar dingen en pakjes en zakjes gebruikt met smaakversterkers enzo.
  • Wat drinken betreft: ik drink vooral veel water met chiazaden en een klein beetje Himalaya-zout. Gewoon aan het begin van de dag een grote kan maken en die in de loop van de dag opdrinken (kan natuurlijk ook in een grote fles mee naar het werk). En ik drink veel kruidenthee: munt, kamille, citroenmelisse, enz, enz.
  • Oja, ik eet nagenoeg geen geraffineerde suikers. Extra pure chocola was het enige waar suiker in zat wat ik at. Ik maak ook weleens kokosmakronen van eiwitten en agavesiroop.
  • Supplementen: Ik naam camu camu voor de Vit C (het poeder vind ik zo vies dat ik nu ben overgestapt op de capsules) een multivultamine en daarnaast ook nog extra magnesium, krillolie, levertraan. Omdat Mijn TSH soms wat hoog bleek en ik TPO anstoffen aanmaak tegen mijn schildklier besloot ik Tyronyl (Bonusan) te gaan slikken om de schildklier te ondersteunen. Daar zit o.a. Jodium, Selenium en Zink in. Omdat dit ook in mijn mulit zit, nam ik de tyronyl dan op 1 of 2 andere momenten van de dag.

Agenda

 

Kinderwensers

*** 2, 9, 16 dec '17 
Fit for Fertility cursus , Amsterdam

*** 3, 10, 17 Feb '17
Fit for Fertility cursus, Amsterdam

Professionals

*** 2018: data volgen
Fertiliteitsyogaopleiding voor yogadocenten, Wolfheze

 

Boek Innesteling

Wat kan je zelf doen om sneller zwanger te worden of als je vruchtbaarheidsproblemen hebt? De inhoud van dit boek is helder, vernieuwend en evidence-based. Met behulp van een handig yoga- & voedingsstappen-plan weet je wat je allemaal kan doen. #1 bestseller op bol.com.

Fit for Fertility© cursus

Verhoog je vruchtbaarheid. In deze 3-daagse cursus (oa A'dam) leer je een dagelijks fertiliteits-yoga programma, alles over vruchtbaarheid & voeding en hoe je innesteling, eicel- & spermakwaliteit kan verbeteren. Je krijgt ook persoonlijke tips in de vorm van een telefonisch consult.

Fit for Fertility© online yoga

In 11 video's leer je hoe je je vruchtbaarheid kan verbeteren: ontspannings-oefeningen; oefeningen voor een betere doorbloeding van je bekken en meer hormonale balans; en yoga & visualisaties om opnieuw vol vertrouwen in het leven te staan met je kinderwens. 

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.

Fit for Fertility
mini Cursus

Welkom! Na inschrijving ontvang je gelijk de eerste mail van deze gratis online cursus. Niets onvangen? Check je spambox! 

Gelukt! Je bent ingeschreven en de eerste mail is onderweg. Check je spambox als je niet dadelijk een email ontvangt.

Fit for Fertility

Mini cursus

Ja, ik schrijf me graag in voor deze gratis cursus.

Gelukt! Je bent ingeschreven en de eerste mail is onderweg. Check je spambox als je niet dadelijk een email ontvangt.