Innesteling verbeteren

wat je zelf kan doen

Soms zit alles mee in een traject, maar wil de innesteling niet lukken. Voor een goede innesteling zijn voldoende anti-oxidanten, de juiste vetzuren, B-vitamines in de juiste vorm en ontspanning super-belangrijk. In dit artikel lees je wat en hoe.

Door Rika Lukac

Orthomoluculair & Epigenetisch therapeut

1. Je cellen hebben voldoende anti-oxidanten & de juiste vetten nodig

Je celmembraan, oftewel het uiterst dunne vliesje dat zorgt voor een scheiding tussen de cel en zijn omgeving, is opgebouwd uit eiwitten en vetten. De juiste vetten in je dieet zijn heel belangrijk voor je vruchtbaarheid. Zo zorgen Omega vetzuren als DHA voor een soepele celwand van de eicel en zaadcel, waardoor de penetratie en dus bevruchting makkelijker plaats kan vinden, terwijl andere vetten deze hard en stug maken. Daarnaast bevatten cellen ook anti-oxidanten. Selenium is zo’n anti-oxidant die in elke cel aanwezig is, in meer of mindere mate, afhankelijk van je dieet. De grootste concentratie selenium is te vinden in de eierstokken van een vrouw. Studies koppelen selenium en anti-oxidanten tekorten dan ook aan moeilijkheden bij de innesteling en miskramen*.

Wild gevangen vis is rijk aan zowel selenium als DHA

Waarom zijn anti-oxidanten nu belangrijk?

Naast bescherming van de celonderdelen en DNA van een embryo, vangen antioxidanten (zoals selenium, vitamine C, E en zink) tevens vrije radicalen weg oftewel de agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Het goed afvangen van vrije radicalen is super belangrijk bij celdeling, ook bij voortplantingsprocessen.

Vrije radicalen veroorzaken celschade

Hoe ontstaat vrije radicalen schade?

Stel, je dieet bestaat veelal uit transvetten (margarines en alles wat daarmee gemaakt is zoals koekjes, pizza, taart), omega 6 bronnen (=linolzuur; als vet aanwezig in zowat alles uit de supermarkt: fastfood, chips, koekjes, pizza, banket, industrie vlees, gefrituurde snacks, frites etc.) en weinig DHA (vetzuur aanwezig in wild en wild gevangen vis – kweekvis bevat wel linolzuur!). Resultaat?  Verkeerde vetten, zoals linolzuur en transvetten, nestelen zich in het celmembraan van oa je baarmoederslijmvlies.
Cellen waar linolzuur en transvetten ingebouwd zijn, zijn zeer gevoelig voor vrije radicalen schade. Gaat 1 cel stuk waar transvetten ingebouwd zijn, dan komen er zoveel vrije radicalen vrij dat vaak ook omliggende cellen stuk gaan.

Margarine zorgt voor nog meer vrije radicalen schade

Oplossing#1

Voldoende antioxidanten en de juiste vetten in je voeding:

  • Eet meer vette vis (makreel, haring, ed…)
  • Vermijd kweekvis (is een bron van linolzuur doordat deze vissen soja en mais als voer krijgen)
  • Vermijd halvarine en margarines (roomboter is een veel gezondere optie!) en alles waar mais, soja en zonnebloemolie in zit.
  • Zorg voor voldoende anti-oxidanten in je voeding. Vitamine C zit in verse groenten en fruit. Selenium zit in paranoten en vis. Zink zit in vis.
  • Als supplement kan je Het (Bijna) Zwanger anti-oxidanten complex gebruiken. Het is speciaal ontworpen voor koppels met een kinderwens en bevat oa selenium, vitamine E, ubiquinol, vit D, etc.
  • Neem dagelijks DHA in de vorm van krill olie capsules of algenolie capsules

2. Je hebt een goede methyleringscapaciteit nodig

Methyleren is een biochemisch proces dat even belangrijk is als water drinken: het correct aflezen van je DNA. Voor het correct aflezen van het DNA tijdens de celdeling van een bevrucht eitje (en ook de rest van je cellen) heeft je lichaam de volgende stoffen nodig: vitamine B6, B11, B12, vitamine C, zink en SAM-e. Deze stoffen zorgen ervoor dat het kopiëren van DNA foutloos verloopt. Bij tekorten aan deze stoffen treden er fouten op. Dit kan leiden tot genetische afwijkingen waardoor een embryo niet verder innestelt of een miskraam. Wat vaak voortkomt is een tekort aan B12 en B6. Vooral vegetariërs of mensen die weing vlees of vis eten zijn gevoelig voor B12 tekorten. Bij een schimmelbelasting in de darm (wat heel vaak voorkomt) komen stoffen vrij die zich binden aan vitamine B6, die dan niet meer voor andere processen zoals voortplanting kan gebruikt worden.

Een goede methylering zorgt voor foutloos kopieren van DNA

Oplossing #2

Voor een goede methylering is het volgende belangrijk:

  • B-vitamines, vooral B11, B12 en B6 (neem B6 altijd als P-5-P = pyridoxaal-5 fosfaat: B11 als 5-MTHF = ‘Metafolin of Quatrefolic) en B12 als methyl-cobalamine of adenosyl-cobalamine) – maar pas in de eerste plaats je voeding aan!! Eieren zijn rijk aan B6 en B12, vlees aan B12, bladgroenten aan folaat (=natuurlijk foliumzuur). Een multi waar alle B’s in de juiste vorm inzitten is ‘Bijna Zwanger’ van Supple.
  • Vitamine C in de vorm van fruit en verse groenten, eventueel angevuld met camu-camu capsules – die bevatten een hoge dosis aan 100% natuurlijke vitamine C
  • Laat checken of je niet met een zware schimmelbelasting zit. Dit doe je via een ontlastingstest bij een therapeut die hierin gespecialiseerd is.
  • Zink (je kan zelf een zinktest doen met dit zinksupplement van PRL)
  • Omega-3 verzuren als krill olie capsules of algenolie capsules zijn heel belangrijk.

3. Je hebt voldoende ontspanning nodig

Voldoende ontspanning is cruciaal voor een zwangerschap. Het is, volgens mijn bescheiden mening, de belangrjkste interventie wat voortplanting en hormonale balans betreft. Hoe meer je ontspannen bent hoe meer progesteron je lichaam ter beschikking heeft. Dit hormoon zorgt ervoor dat de baarmoederslijmvlies laag dik genoeg is zodat een eitje uberhaupt kan innestelen en, eenmaal ingenesteld zorgt het ervoor dat deze laag intact blijft. Mocht je progesteronpiegel drastisch dalen dan wordt deze laag (met het eitje) afgestoten.

Progesteron komt trouwens van het Latijn: pro-gestare, oftewel voort-dragen. Progesteron houdt dus een zwangerschap in stand. Je maakt, trouwens, dagelijks progesteron aan, en een extra hoeveelheid als je zwanger bent. Als je pril zwanger bent maakt het gele lichaam of corpus luteum extra progesteron aan en de placenta, eenmaal ontwikkeld, neemt deze productie over. Maar vooral de eerste weken is voldoende progesteron belangrijk voor een voortzettende zwangerschap.

Hoe beter je leert ontspannen, hoe meer progesteron overblijft voor zwangerschap

Te hoge cortisolspiegel = lage vruchtbaarheid

Wat roet in het eten kan gooien bij verlaagde vruchtbaarheid zijn langdurige verhoogde spiegels van het stress-hormoon cortisol. Cortisol maak je altijd aan. Maar bij aanhoudende stress maak je dit hormoon verhoogd aan. Progesteron is trouwens het grondstofhormoon voor cortisol. Oftewel, cortisol wordt gemaakt uit progesteron. Hoe meer je strest, hoe minder progesteron overblijft voor andere functies zoals opbouw baarmoederslijmvlies bv.

Bij langdurige stress gaat een signaal vanuit de hypothalamus (een belangrijke klier in je hoofd) naar de voorplantings-as (HPG-as), die zegt: ‘niet voortplanten nu’. Er is ‘iets’ aan de hand wat dit lichaam stress oplevert. Het immuunsysteem heeft extra energie nodig. Op dit moment kan dit lichaam het zich niet veroorloven om voort te planten want dat vraag tot 40% van de energieproductie van dit lichaam en dat hebben we nu niet beschikbaar.‘ Dixit je hypothalamus.

Je hypothalamus is het stoplicht dat voortplanting op groen of rood kan zetten

Wat veroorzaakt langdurige stress?

We kennen allemaal externe stress. Langdurig in een traject zitten kan behoorlijk wat emotionele / mentale stress opleveren! Daar komen vaak nog werk- of relatie- of andere stressfactoren bovenop.

Maar ook interne stress speelt een GROTE rol. Interne stressfactoren kunnen bijvoorbeeld een langdurige virusbelasting of langdurige darmproblemen zijn (schimmels, parasieten, lekkende darm, etc.). Dan wordt de voortplantingsas op een lager pitje gezet. En gaat je immuunsysteem en stress-as op ‘aan’. Je slaapt dan vaak minder goed door. En je bent vaak vermoeid. Lees ook dit artikel over darmproblemen en vruchtbaarheid.

Koffie, of beter, cafeine start ook adrenaline- en cortisolproductie op!

Stress is vruchtbaarheidsverlagend

Oplossing #3

Ontspanning, ontspanning, ontspanning!

  • sluit elke dag af met ontspannende (fertiliteits)yoga oefeningen, vlak voor je naar bed gaat. Het verlaagt je cortisolspiegel met 43%!
  • Vermijd social media een uur voor je naar bed gaat
  • Zorg voor voldoende nachtrust (7-8u)
  • Vermijd caffeine houdende dranken zoals cola (light), koffie, etc.
  • Vitex agnus Castus zorgt voor regulering van je cyclus en de progesteron productie. Eenmaal een positieve test stop je ermee. Niet omdat het niet veilig zou zijn, maar vanwege een gebrek aan studies betreffende de veiligheid.
  • Mulimen is een homeopatisch middel dat positief inwerkt op je hypothalamus en rust creert. Deze klier zorgt ervoor dat de voortplantingsas weer op ‘aan’ gaat en de stress-as op ‘uit’. Mulimen kan je veilig nemen tijdens een zwangerschap.
  • Cordiceps extract en Reishi extract (dat zijn medicinale paddestoelen) houden je immuunsysteem rustig. Eenmaal een positieve test stop je ermee. Niet omdat het niet veilig zou zijn, maar vanwege een gebrek aan studies betreffende de veiligheid.
  • Relax formule is een combinatie van zorgvuldig geselecteerde kruidenextracten (valeriaan, hop, passieflora, rodhiola, kamille) die een algemeen rustgevende invloed hebben en behulpzaam zijn in tijden van spanning. Daarnaast hebben ze ook een gunstig effect op de nachtrust en mentale balans. Eenmaal een positieve test stop je ermee. Niet omdat het niet veilig zou zijn, maar vanwege een gebrek aan studies betreffende de veiligheid.

Heb je hulp nodig met advies over welk middel het beste van toepassing is in jouw situatie, dan kan ik je in een kenniskwartier of 1-1 consult verder helpen.

Agenda

Kinderwensers

*** 21, 28 okt, 4 nov '17 
Fit for Fertility cursus , Amsterdam

*** 2, 9 okt, 16 dec '17
Fit for Fertility cursus, Amsterdam

Professionals

*** 11&25 sept; 9&23 okt; 6&27 nov
Fertiliteitsyogaopleiding voor yogadocenten of kinderwens-consulenten, Wolfheze

Boek Innesteling

Wat kan je zelf doen om sneller zwanger te worden of als je vruchtbaarheidsproblemen hebt? De inhoud van dit boek is helder, vernieuwend en evidence-based. Met behulp van een handig yoga- & voedingsstappen-plan weet je wat je allemaal kan doen. #1 bestseller op bol.com.

Fit for Fertility© cursus

Verhoog je vruchtbaarheid. In deze 3-daagse cursus (oa A'dam) leer je een dagelijks fertiliteits-yoga programma, alles over vruchtbaarheid & voeding en hoe je innesteling, eicel- & spermakwaliteit kan verbeteren. Je krijgt ook persoonlijke tips in de vorm van een telefonisch consult.

Fit for Fertility© online yoga

In 11 video's leer je hoe je je vruchtbaarheid kan verbeteren: ontspannings-oefeningen; oefeningen voor een betere doorbloeding van je bekken en meer hormonale balans; en yoga & visualisaties om opnieuw vol vertrouwen in het leven te staan met je kinderwens. 

Verwacht!

 

Online Fit For Fertility programma

In samenwerking met Fertiliteitsarts Mathilde Kuijpers

Met dit online programma leer je hoe voeding en lifestyle impact heeft op je vruchtbaarheid en hoe je stap-voor-stap de switch kan maken naar een vruchtbaarder leven! Je leert over het abc van vitamines, de invloed van stress & hoe je kan leren ontspannen ondanks je kinderwens. Hoe je innesteling, eicel- en spermakwaliteit kan verbeteren. Ook klachten zoals PCOS, endometriose, herhaalde miskramen, schildklier-problemen komen aan bod. Een echte aanrader voor al wie een traject zit of natuurlijk zwanger wil worden maar bij wie het steeds niet lukt… 

 

error: Content is protected !!

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.