Eicel-kwaliteit verbeteren

wat je zelf kan doen

Gedurende ongeveer 3 maanden voor de ovulatie ondergaan eiellen een serie van veranderingen om zich klaar te maken voor een eventuele ovulatie. De aanwezige hormonen in je lichaam, je voeding, stress, (on)voldoende bloedtoevoer en (on)voldoende zuurstof hebben vanaf dan invloed op de eicelrijping en kwaliteit van je eicellen.

Door Rika Lukac

Orthomoluculair & Epigenetisch therapeut

Je moeder bepaalde deels je eicelkwaliteit

Als meisje worden je eicellen aangelegd wanneer je in de buik van je moeder zit. In principe regenereren eicellen niet. Evenmin gaan ze zich delen wanneer er eentje afsterft. Je moet het dus doen met de eicellen die je meegekregen hebt. De voeding van je moeder tijdens de zwangerschap (vooral het tijdens het laatste trimester) bepaalde de kwaliteit van de eicellen die aangelegd werden in jouw eierstokken.

Je moeder’s dieet bepaalde wat voor soort vetten ingebouwd werden in de celwand. Zijn de juiste vetten ingebouwd, dan zijn je eicellen minder gevoelig voor vrije radicalen schade. (Vrije radicalen kunnen cel-DNA zodanig beschadigen dat de cel stuk gaat.)

Mitochondrien zijn de energiefabriekjes in je (ei)cellen. Ze zorgen ervoor dat een bevruchte eicel kan blijven doordelen.

Ook het aantal mitochondriën in je eicellen hangt af van je moeder’s dieet. Mitochondriën zijn energiefabriekjes in je cellen die zorgen voor voldoende energie voor een celdeling. Ze zorgen ervoor dat een bevruchte eicel zich kan blijven doordelen. Ze zijn dus heel belangrijk. Hoe meer mitochondriën aanwezig zijn in je cellen, hoe beter. At je moeder veel vlees (carnitine) en vis (taurine) tijdens de zwangerschap, dan werden er meer mitochondriën ingebouwd. Een bevrucht embryo is de eerste 5 dagen 100% afhankelijk van deze mitochondriën voor de celdelingen, en niet van de ‘winnende’ spermacel (die stoot de staart met mitochondriën af en alleen het kopje met het erfelijk materiaal dringt de eicel naar binnen).

Na 5 dagen kunnen de mitochondriën van een bevruchte eicel zich pas gaan vermenigvuldigen, en dus meer energie gaan produceren voor nog meer celdelingen. (Vandaar dat men in Duitsland pas een terugplaatsing doet na 5 dagen.) Opdat een cel celenergie zou kunnen produceren heb je niet alleen mitochondriën nodig. Mitochondriën zelf hebben nog een hele boel grondstoffen nodig om energie te kunnen produceren, oa voldoende zuurstof en coQ10. Dat heb jij dus wel in de hand. Maar daar komen we later op terug.

Drie maanden om je eicelkwaliteit verbeteren

Vanaf de geboorte bevatten je eierstokken een aantal onrijpe follikels. In deze follikels zitten onrijpe primaire oöcyten (eicellen). Telkens weer begint een groepje follikels met daarin eicellen aan de ‘folliculogenese’ of de rijping van het follikel in de eierstok. Die rijping duurt ongeveer een jaar(!). Van het groepje uitgerijpte follikels zal na die periode – onder invloed van het Luteïniserend Hormoon– de eicel die het verst uitgerijpt is ovuleren. De rest sterft af.

Rijping van eicellen duurt een jaar! Drie maanden voor je eisprong heeft lifestyle en voeding invloed op de eicelkwaliteit

Gedurende ongeveer 3 maanden voor de ovulatie ondergaan de primordiale follikels een serie van kritische veranderingen om zich klaar te maken voor een eventuele ovulatie. Ze worden afhankelijk van de door je lichaam geproduceerde hormonen & voedingsstoffen en krijgen een flinke toename in groeisnelheid.
De aanwezige hormonen in je lichaam (al dan niet toegediend), je voeding maar ook stress en al dan niet voldoende bloedtoevoer en voldoende zuurstof hebben vanaf dan invloed op de eicelrijping en dus op de verdere kwaliteit van de eicel. Eicelrijping kan je dus gedurende drie maanden voor de ovulatie positief of negatief beïnvloeden.

Oorzaken verminderde kwaliteit

Zoals hierboven beschreven ligt eicelkwaliteit deels vast maar deels heb je er ook invloed op. Vaak is de oorzaak van verminderde kwaliteit dus niet 1 ding maar is het een ‘en’ ‘en’ verhaal:

.

1. Onvoldoende zuurstof toevoer

.

…door insuline resistentie

Cellen hebben cel energie nodig om celprocessen zoals groei en celdeling vlot te kunnen laten verlopen. Hierbij hebben de energiefabriekjes in je cellen voldoende zuurstof nodig. Zuurstof wordt vervoerd door hemoglobine in je rode bloedcellen. Hemoglobine neemt in de longen zuurstof op en vervoert dit via de bloedsomloop naar de weefsels en organen.

Bij hoge bloedsuikerspiegels versuikert de hemoglobine deels en daalt de zuurstof capaciteit aanzienlijk. Er komt dus minder zuurstof bij je (voortplantings)organen aan. Bij insuline-resistentie is dit aan de hand. Vaak denken mensen: o dat heb ik niet! Ik ben niet dik, dus ik heb geen problemen met mijn bloedsuikerspiegel. Je kan echter graatmager zijn en insuline resistent zijn. Bijna alle westerlingen zijn in min of meerdere mate insuline resistent. In dit filmpje (vanaf 1min 20sec) legt Gynaecologe Barbara Havenhith duidelijk uit wat insuline resistentie is. Het filmpje gaat over PCOS omdat mensen met PCOS bijna altijd insuline resistent zijn. In het boek Innesteling vind je op p22-23 een bloedsuikerspiegel vragenlijst. Scoor je meer dan 40 punten, dan weet je dat dat bij je aan de hand is.

.

…door bloedarmoede

Bloedarmoede (anemie) is in feite een tekort aan rode bloedkleurstof (hemoglobine) in de bloedsomloop.

Verder heb je ook voldoende ijzer, maar ook B11 en B12 nodig om hemoglobine aan te maken. Vegetariërs zijn vaak B12- en ijzerdeficiënt. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijk voedsel, zoals vlees en vis. Ook niet-vegetariers komen soms B12 tekort. Vitamine B12 wordt vooral opgenomen door het lichaam als het gekoppeld is aan het stofje ‘intrinsiek factor’. Dit stofje is een bestanddeel van maagsap, dat geproduceerd wordt door je maagslijmvlies. Hoe ouder je wordt, hoe meer de productie van je maagzuur afneemt. Ook stress of maagontstekingen zorgen ook voor verminderde aanmaak van maagzuur en dus intrinsiek factor. By the way, een ‘zure’ maag of opripsingen betekent dat je TE WEINIG maagzuur produceert! Onverteerd voedsel (vooral eiwitten) geven dan oprispingen.

Foliumzuur of B11 komt vooral voor in groene bladgroenten. De opname van foliumzuur vindt plaats in het eerste deel van de dunne darm. De voorraad van foliumzuur is vrij klein, zodat bij een tekort in de voeding of bij een gestoorde resorptie (diarree, ziekte van de dunne darm) al na enkele weken een stoornis in de bloedaanmaak, dus bloedarmoede, kan optreden door foliumzuur tekort. De meeste vrouwen echter die zwanger willen worden nemen dit als supplement. Maar synthetisch folium moet via allerlei tussenstappen omgezet worden naar de actieve vorm, 5-methyl-folaat, waar je lichaam iets mee kan. Bij ongeveer 30% van de NL bevolking zet loopt dit proces niet lekker (30 – 80% verminderde omzetting). Ik raad daarom altijd een multi aan met actieve B’s erin, zo omzeil je omzettingsproblemen; of een 100% natuurlijk complex met folaat erin.

.

…door voldoende vloeibaarheid van je bloed

Een andere oorzaak van verminderde bloedtoevoer is niet voldoende water drinken. Bloed bestaat normaal gesproken uit maar liefst 94% water als je tenminste voldoende water drinkt. Zo niet, dan daalt dit percentage. Het bloed in je lichaam zorgt voor het transport van zuurstof en voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen en voor de afvoer van toxines. Met water in je bloed wordt je bloed dunner en gaat het transport van zuurstof, voedingsstoffen en afvoer van toxines dus sneller; water stroomt nu eenmaal sneller door een buisje dan stroop.

.

2. Hormonale disbalans

Als je vaak langdurig gestressed bent maakt je meer cortisol aan. Dat gaat ten koste van je voortplantingshormonen!

Hormonen hebben invloed op de rijping van eicellen. Als je in een medisch traject zit, of de pil neemt, wordt je eigen cyclus (hormonen) onderdrukt. De synthetische hormonen die je jezelf toedient in een traject helpen om meer eitjes te laten rijpen. Na zo’n traject (of  de pil) blijven veel synthetische hormonen ‘hangen’. Het is daarom belangrijk om tussen trajecten of na langdurig gebruik van de pil je lichaam zo schoon mogelijk te maken. Dan hebben de hormonen van een eventueel volgend traject een betere uitwerking. Om te kunnen ontgiften van deze xeno-oestrogenen heb je oa voldoende eiwitten en B-vitamines nodig. Als je ook nog eens gaat bewegen kan je 10x zo snel ontgiften.

Ook als je natuurlijk zwanger wil worden is een normale hormoonbalans belangrijk. Zo geeft insulineresistentie vaak aanleiding tot de productie van teveel testosteron (=androgenen) in de eierstokken. Een gevolg hiervan kan zijn: een onregelmatige of uitblijvend cyclus en/of PCOS.

.

3. Tekort aan anti-oxidanten

Anti-oxidanten zoals zink, selenium, viamine C, E, ubiquinol, L-carnitine vangen vrije radicalen af. Vrije radicalen kunnen eicellen beschadingen. Je eierstokken zijn daarom van nature rijk aan selenium en vitamine C (mits je voldoende naar binnen krijgt via je voeding). Verder zijn zink en koper essentiele cofactoren voor antioxidanten enzymen. Bij tekorten aan deze vitamines of mineralen kan het DNA van een (bevruchte) eicel beschadigd worden waardoor een bevruchting, innesteling of zwangerschap afgebroken wordt. Hier enkele onderzoeken:

Selenium: Tekorten resulteren in herhaalde miskramen: (onderzoek Barrington JW ea, 1997; onderzoek Koçak I, ea 1999; onderzoek Zachara BA, ea 2001). Selenium – is vitaal in het functioneren van het enzym glutathione peroxidase dat bijdraagt aan de bescherming van celonderdelen, membraan en DNA van een embryo tegen oxidatieschade veroorzaakt door waterstofperoxide vrije radicalen. Selenium is nodig voor de productie van het schildklierhormoon TH3, en dus voor een goede schildklierwerking. Onderfunctie van de schildklier tijdens de zwangerschap geeft problemen bij de groei van de foetus. Red cell glutathione peroxidase activity normaliseert met magnesium en selenium. Onderzoek: 12 subfertile vrouwen binnen 8 maanden zwanger na se en Mg supplementatie. Ze kregen gezonde babies. (onderzoek Howard JM, ea,1994).

Vitamine E Is lager bij vrouwen met herhaalde miskramen en luteale fase defect. (onderzoek Vural P, 2000). Vitamine E helpt bij innestelingsproblemen als er sprake is van ontstekingen of autoimmuunreacties. (onderzoek Mayorga M, ea, 2004). Vitamine E vangt NFkB af —> zorgt ervoor dat het immuunsysteem niet te vlug opgestart wordt. Het is belangrijk dat het lichaam van een vrouw geen afweer reactie optuigt tegen het zaad van de man of een bevrucht embryo. Vitamine E zou helpen bij de opbouw van het endometrium (onderzoek Takasaki A, ea 2010).

Zink speelt een rol in honderden biologische processen in het lichaam. Het is onder andere betrokken bij de synthese van DNA, RNA en hormonen, met name testosteron. Zink werkt als co-enzym van het enzym superoxide dismutase (SOD), dat het lichaam tegen vrije radicalen beschermt. Zink is ook van belang voor het immuunsysteem. Het is ook belangrijk bij celdelingen en differentiatie, en daardoor van belang bij de ontwikkeleing van een embryo (onderzoek Izquierdo Alvarez S, ea, 2007). De WHO schat dat ongeveer de helft van de weredbevolking zinktekorten heeft. (The World Health Report 2002). Een andere studie toont aan dat zwangere vrouwen niet eens aan de helft van de ADH komen. (onderzoek Uriu-Adams JY, ea, 2010). Een verandering in de zink homeostase kan grote gevolgen hebben voor een zwangerschap, zoals miskraam (onderzoek King JC, ea 2000)

Vitamine C Bij herhaalde miskramen en luteale fase defect blijkt het vitamine C gehalte laag. Vitamine C helpt bij luteale fase defect, herhaalde miskramen. (Fehring RJ, 2004) (Vural P, ea 2000) Vitamine C verhoogt progesteronproductie en corrigeert het luteale fase defect (Toshiaki E, 2002)

Koper is een essentiele cofactor bij angiogenese (vorming van nieuwe bloedvaten), zuurstof transport en bij de antioxidante activiteiten zoals catalase en superoxide dismutase (SOD). Koper is essentieel voor de ontwikkeling van een embryo (Kambe T, ea, 2008) en grove tekorten leiden tot afsterven van het embryo (Prohaska JR, ea 2002) of afwijkingen (Gambling L, ea, 2008); (Keen Cl, ea 2003).

.

OPLOSSING

Pak insuline resistentie aan

Op de eerste plaats komt: suikers en granen (brood en pasta) minderen. Brood en deegwaren zijn suikers. Om je een idee te geven: een bord spaghettipasta is 26 klontjes suiker. (Ook de spelt, volkoren en glutenvrije versies!). BEWEEG elke dag minimum een half uur: Sporten (yoga/wandelen/fitness/zwemmen etc) voor je gaat eten maakt je lichaam insulinegevoeliger. Lees het boek en volg het stappenplan.

Zorg voor een betere zuurstof toevoer

In het online fertiliteitsyoga programma of de cursus leer je gerichte yogaoefeningen (bekkenopeners, ademhalingstechnieken, omgekeerde houdingen) voor betere doorbloeding en dus zuurstoftoevoer naar je bekkengebied en voortplantingsorganen.

Drink voldoende water

Je hebt ongeveer 2l mineraal water per dag nodig (ook als je niet zwanger wil worden!!). Je urine, met uitzondering van je ‘ochtendplas’,  hoort eigenlijk bijna zo helder als water te zijn. Gele urine betekent dat je uitgedroogd bent. Zorg dat je je water mineraliseert met keltisch zeezout of een mineralen druppels zoals Mineralen Concentraat. (Persoonlijk vind ik mineralen druppels het lekkerste). Als je water niet mineraliseert moet je vaker naar de toilet en maakt je bij mineraaltekorten in je voeding alsnog aldesteron aan, ten koste van progesteron, het hormoon dat je zwangerschap in stand houdt.

Ontspan, ontspan, ontspan!!

Stress heeft invloed op je hormonale balans. Sluit je dag altijd af met ontspannende fertiliteitsyoga oefeningen. Zo sluit een stress cyclus af, slaap je dieper en kom je meer hormonaal in balans. Vermijd prikkels vlak voor je gaat slapen (mobiel, ipad, tv etc…) Voldoende diepe slaap – 7 a 8 uur minimum – is heel belangrijk!

Voldoende Anti-oxidanten:

Anti-oxidanten zijn super belangrijk! Ze helpen het embryo overleven. Het Anti-oxidanten complex van Supple is speciaal ontworpen ter ondersteuning van mannelijke en vrouwelijke vruchtbaarheid. Het bevat oa Selenium, vitamine C, vit D, Pijnboom extract, CoQ10 (als ubiquinol), L-arginine en vitamine D. Selenium en vitamine E en pijnboomextract beschermen je eierstokken en eicellen tegen veroudering door vrije radicalen schade. Ubiquinol is een omgezette vorm van CoQ10 (is 7 x zo sterk) en helpt bij de energieproductie in de mitochondria (energiefabriekjes in je cellen). Je hebt voldoende energie nodig opdat een embryootje correct kan blijven doordelen. L-arginine verbetert de doorbloeding van de eierstokken en baarmoeder. Vitamine D is nodig voor een goed werkend immuunsysteem. Heb je een verlaagde eicelreserve dan zou ik je naast het anti-oxidanten complex extra Ubiquinol aanraden (1 a 2 capsule per dag).

B-vitamines en mineralen:

Voldoende ijzer, B11 en B12 heb je nodig voor de aanmaak van hemoglobine. Hemoglobine vervoert zuurstof. Neem een natuurlijk B-complex, of een multi met actieve b’s erin, anders moet je lichaam het nog steeds omzetten naar de bioactieve vorm, en dat loopt niet altijd even vlot bij iedereen. Alle B-vitamines steunen mekaar. In een complex of multi heb je een verhoogde werking. En natuurlijk, kijk wat de oorzaak is van verlaagde opname van deze vitamines. (darm en verteringsproblemen aanpakken.) Je heb actieve B-vitamines ook nodig om correct celdelingen te kunnen uitvoeren bij een embryootje. Verder is magnesium super belangrijk. Magnesium tekorten komen heel vaak voor. Stress vreet magnesium. Als je magnesium neemt voor je naar bed gaat slaap je veel dieper.

Ontgiften van hormonen uit vorige trajecten of van pesticiden

Syntetische hormonen kunnen lang in je lichaam blijven hangen. Dat hangt van de ontgiftingscapaciteit van je lever af. Ze bezetten dan hormoonreceptoren, en daar kan je last van hebben (zoals humeurig zijn, vermoeiheid, emotioneel zijn). Bovendien kunnen ze voor verminderde uitwerking van hormonen van een volgend traject zorgen. DIM is een mooi middel om je lichaam te helpen ontgiften van  synthetische oestrogenen uit vorige trajecten – of ook van pesticiden (pesticiden zijn synthetische oestrogenen!!!). DIM is eigenlijk broccoli extract. Neem DIM niet als je aan het spuiten bent, maar tussen trajecten in!  Verder zijn verse, biologische groenten en fruit belangrijk. Anders krijg je weer pesticiden naar binnen, en dat zijn xeno-oestrogenen. Sommige groenten en fruit zijn meer bespoten dan anderen. Op de rode lijst staan niet-biologische: sla, komkommer, tomaten, appels, courgettes.

Agenda

Kinderwensers

*** 21, 28 okt, 4 nov '17 
Fit for Fertility cursus , Amsterdam

*** 2, 9 okt, 16 dec '17
Fit for Fertility cursus, Amsterdam

Professionals

*** 11&25 sept; 9&23 okt; 6&27 nov
Fertiliteitsyogaopleiding voor yogadocenten of kinderwens-consulenten, Wolfheze

Boek Innesteling

Wat kan je zelf doen om sneller zwanger te worden of als je vruchtbaarheidsproblemen hebt? De inhoud van dit boek is helder, vernieuwend en evidence-based. Met behulp van een handig yoga- & voedingsstappen-plan weet je wat je allemaal kan doen. #1 bestseller op bol.com.

Fit for Fertility© cursus

Verhoog je vruchtbaarheid. In deze 3-daagse cursus (oa A'dam) leer je een dagelijks fertiliteits-yoga programma, alles over vruchtbaarheid & voeding en hoe je innesteling, eicel- & spermakwaliteit kan verbeteren. Je krijgt ook persoonlijke tips in de vorm van een telefonisch consult.

Fit for Fertility© online yoga

In 11 video's leer je hoe je je vruchtbaarheid kan verbeteren: ontspannings-oefeningen; oefeningen voor een betere doorbloeding van je bekken en meer hormonale balans; en yoga & visualisaties om opnieuw vol vertrouwen in het leven te staan met je kinderwens. 

Verwacht!

 

Online Fit For Fertility programma

In samenwerking met Fertiliteitsarts Mathilde Kuijpers

Met dit online programma leer je hoe voeding en lifestyle impact heeft op je vruchtbaarheid en hoe je stap-voor-stap de switch kan maken naar een vruchtbaarder leven! Je leert over het abc van vitamines, de invloed van stress & hoe je kan leren ontspannen ondanks je kinderwens. Hoe je innesteling, eicel- en spermakwaliteit kan verbeteren. Ook klachten zoals PCOS, endometriose, herhaalde miskramen, schildklier-problemen komen aan bod. Een echte aanrader voor al wie een traject zit of natuurlijk zwanger wil worden maar bij wie het steeds niet lukt… 

 

error: Content is protected !!

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.