Ken je ze, die types die aan de slagroomtaart kunnen zonder dat er 1 gram vet bijkomt? En dan heb je de minder gezegenden, die lijnen, een paar kilo kwijtraken, en dan is het op. Stop. Nada. Er is niets meer af te krijgen. Van je arts krijg je te horen dat je BMI te hoog is, en dat dat de oorzaak is van je pcos of van je onregelmatige cyclus. Eerst afvallen, mevrouwtje, dan kan je weer zwanger worden!

Wel of niet makkelijk afvallen is genetisch bepaald – en volgens de laatste bronnen ligt het ook aan die beestjes in je darm. Je darmflora dus. Heb je de ‘goede’ genen, darmflora en spiertype meegekregen dan kan je soesjes eten, till kingdom come. (Zelf val ik in die categorie. Lucky me. Dat het mijn bloedsuikerspiegel vernachelt laten we even in het midden). Heb je het andere spiertype geërfd, dan hoef je er maar naar te kijken, naar dat heeerlijke stuk chocoladetaart, en je komt al aan. En de honger. Die is niet te stillen. Het is niet eerlijk.

So what the h*ll is going on??

Ewel, ’t zit zo. Die honger die je altijd hebt? Dat is een verstoring van het hormoon leptine. Dat hormoon produceren je vetcellen. Dat hormoon zegt tegen je hersenen: ja hoor, er is net weer gegeten. Kappen nu met dat honger gevoel. Dat hormoon wordt in jouw geval niet goed geproduceerd. Waardoor die lekkere trek blijft. Maar je hersenen ook het signaal krijgen: er zit niet genoeg in de vet-voorraadkast voor 2 personen, nu mag je niet zwanger worden! Dat is in realiteit dus helemaal niet zo, maar dat is de boodschap die je hersenen krijgen.

Maar wat verstoort nu die leptineproductie? Door jarenlang teveel suikers en snelle koolhydraten zoals brood en pasta te eten wordt je lichaam op de duur ongevoelig voor leptine. Hoe meer vet je kweekt, hoe ongevoeliger je wordt. Hoe herstel je het? Juist. Afvallen. Door te gaan sporten op een NUCHTERE maag. Zie verder wat ik bedoel met sporten. Verder kunnen stress en slecht slapen een verstoring veroorzaken op de leptine productie. Heb je snel blauwe plekken? Dan kan het zijn dat je leptine verstoring (deels) te maken heeft met vitamine E tekort. Bladgroenten bevatten veel vitamine E of je kunt een supplement gebruiken om het aan te vullen. 

Hoe zit het nu met die spiertypes en afvallen? Je hebt twee type spieren in je lichaam. Spieren die veel mitochondriën of energie fabriekjes bevatten, laten we ze voor het gemak rode spieren noemen; die verbranden makkelijk vet. En spieren die minder mitochondriën hebben. Laten we die de witte noemen. Die doen het goed op glucose verbranding, en kunnen bijna geen vetten verbranden. Genetisch is bepaald of je beter bedeeld bent met de ene soort of juist die andere. Als je moeilijk afvalt ondanks het feit dat je minder granen en suikers gaat eten, wil het zeggen dat je waarschijnlijk meer witte dan rode spieren hebt. Argggghh! Heb jij weer.

MAAR – gelukkig – kan je ook daar wat aan doen. Telkens wanneer je nieuwe spieren aanmaakt worden er ALTIJD spieren van het rode type aangemaakt. Met name krachttraining is heel effectief voor aanmaak van nieuwe spieren. Als je stopt met trainen zijn dat helaas ook de spieren die weer verdwijnen. Dus dagelijks bewegen / sporten  is heel belangrijk voor je als je – eenmaal afgevallen – slank wil blijven of slanker wil worden. Stop je met trainen, dan gaan die kilo’s er weer aan.

Dus hop, kweken, die ballen! En dat hoeft niet op de sportschool. Gewoon thuis kan ook. Buik crunches. Opdrukken. (Op je knieën is prima. Geen GI Joe toestanden svp.) Je zal merken dat het aantal opdrukpogingen en kilo’s die er afvliegen recht-evenredig stijgt met je spieropbouw EN de daling van je hongergevoel. Maar dan moet je wel van het brood, taart, pasta, suiker en andere glucosetoestanden afblijven. Anders gaat je lichaam never-nooit de vetverbranding op ‘aan’ zetten. Niet nodig, zegt je lichaam dan, want je gooit er glucose in voor je energie voorziening.

Verder is L-carnitine, een eiwit dat vetten de cel in fietst heel belangrijk in het afslank verhaal. Zonder L-carnitine kan je ook niet afvallen. Je lichaam maakt wel kleine hoeveelheden zelf aan, maar de bulk moet uit je voeding komen. Carnitine zit hoofdzakelijk in vlees. Je kan het ook bijsupplementeren. L-carnitine wordt in de afslank branche vaak ingezet samen met coQ10 . CoQ10 helpt namelijk bij het leveren van meer cel-energie – cq vetverbranding. Zet maar aan, die fabriekjes!

Een goed boek dat bovenstaande in detail uitlegt is Oerslank van Yvonne van Stigt. Je moet er wel een beetje doorheen ploegen, het is geen makkelijke lectuur. Maar wel heel volledig. In ieder geval een aanrader voor therapeuten.