Endometriose & zwanger worden

wat je zelf kan doen

In het geval van endometriose gaat het endometrium of baarmoederslijmvlies, dat elke maand bij je menstruatie wordt afgestoten, woekeren buiten de baarmoeder, oa in het kleine bekken. Het nieuwe weefsel dat gaat bloeden veroorzaakt irritaties en ontstekingen. Door deze ontstekingen wordt zwanger worden moeilijker.

Door Rika Lukac

Orthomoluculair & Epigenetisch therapeut

Wat zijn nu de oorzaken van endometriose?

.
Stress, ontstekingsgevoeligheid, insulineresistentie, en oestrogeendominantie spelen een rol bij het tot uiting komen en verergeren van endometriose klachten. In die zin is endometriose genetisch bepaald. Je DNA bepaalt immers of je gevoeliger bent voor:

  • stress
  • ontstekingen 
  • bloedsuiker problematiek
  • versnelde celgroei
  • een lever die (slechte) oestrogenen minder goed afbreekt

Laten we deze 4 punten bespreken en kijken hoe het ingrijpt op endometriose, en belangrijker, wat je eraan kan doen! (Zie  ‘oplossingen’ onderaan)

1. Stress
.

Cortisol is het hormoon dat je bijnieren extra produceren bij stress en is ook een ontstekingsremmer. Wanneer je echter LANGDURIG stress ervaart dan wordt je lichaam ‘cortisol-resistent’. By the way, stressveroorzakers kunnen extern zijn (bv stress rond zwanger worden, relatiestress, werkstress, etc.), maar ook fysiek (bv een laaggradige ontsteking in je darm, virale infectie zoals Lyme, etc). Cortisolresistentie betekent dat je lichaam wel nog cortisol produceert  maar dat cortisol niet meer goed de cel in kan om power te leveren  – oa ontstekingen dempen. Je kan het het beste vergelijken met een benzine motor. Cortisol is de benzine, die moet via een klep (receptor) de motor in (je cel) om de motor te laten draaien. Cortisol resistentie betekent dat je dus wel benzine hebt voor je motor, maar de benzineklep doet het niet, dus je auto rijdt niet. Dus je lichaam blijft benzine (cortisol) aanleveren want de motor moet draaien! Je hebt dus wel cortisol maar het doet bijna niks. Ontstekingen worden hierdoor minder goed gedempt. Op de duur raken je bijnieren uitgeput van het aldoor cortisol produceren.

Te veel vrije radicalen geven celschade, ook bij een embryo

2. Ontstekingen
 .

Onstekingen gaan altijd gepaard met vrije radicalen, dat zijn ‘the bad guys’. Het goed afvangen van vrije radicalen is super belangrijk voor een goede innesteling. Anders kan het DNA van een embryo beschadigd worden en wordt het embryo afgestoten. Wanneer er teveel vrije radicalen aanwezig zijn en niet voldoende anti-oxidanten heet dit oxidatieve stress (ROS). Hoe ontstekingsvrijer het baarmoederslijmvlies, hoe minder last je zal hebben van je endometriose, en hoe beter je kans op een goede innesteling. Je creëert een meer ontstekingsvrij slijmvlies door de oorzaken van je stress aan te pakken, meer te gaan ontspannen (yoga) en de juiste vetten in te nemen. Vetten worden ingebouwd in je celmembranen. De juiste vetten dempen ontstekingen.

De juiste vetten

Meer omega 3 vetzuren in de vorm van DHA (vis) dempen ontstekingen en beperken vrije radicalenschade. Plantaardige omega-6 vetzuren doen het tegenovergestelde. Ze blijven in je lichaam ‘hangen’ als  linolzuur. Alle oliën waar de voedingsindustrie mee werkt (soja-, zonnebloem, koolzaadolie, maïsolie) bevatten omega-6. Plantaardige Omega-6 vetzuren oftewel linolzuur bevordert ontstekingen op celniveau en dus vrije radicalen schade. Halvarine en margarines zijn gemaakt uit mais-, soja- en zonnebloemolie en zijn dus gigantische bronnen van linolzuur. Zo is ook kweekvis en industrievlees een bron van linolzuur doordat deze beesten/vissen soja en mais als voer krijgen. Van alle vetten die ontstekingen bevorderen zijn transvetten het slechtste. In alles wat gefrituurd is of wat margarine bevat zitten transvetten. bv: koekjes, pizza, chips etc.

Vette vis bevat Omega-3 als DHA en vitamine D waardoor het ontstekings-dempend werkt

Vitamine A & D

Vitamine D is ontstekingsdempend EN de dirigent van je immuunsysteem. De meeste mensen in NL en B hebben vitamine D tekort! Voldoende vitamine D haal je uit de zon via je huid in de maanden mei tot en met augustus van 11 tot 3 uur ’s middags. Voorwaarde is wel dat je je niet insmeert mt zonnebrandolie. In de wintermaanden kom je al gauw in de tekorten te zitten. Een eetlepel levertraan is goed voor 1400 IE vitamine D. Daarnaast levert het 14.000 IE natuurlijke vitamine A. (Verschillend van synthetische die schadelijke kan zijn voor een embryo). Vitamine A speelt een belangrijke rol bij weefselherstel en bescherming van epitheelweefsel, waaronder het baarmoederslijmvlies. Je hebt vitamine A ook in een wateroplosbare vorm (bètacaroteen), maar voor je lichaam er iets mee kan moet het omgezet worden naar de vetoplosbare vitamine A in je lever. Bij een zink tekort kan bètacaroteen onvoldoende worden omgezet.

3. Bloedsuikerproblematiek
.

Teveel suikers en granen in je dieet kunnen leiden tot insulineresistentie. Indien je teveel granen en suikers in je dagelijkse voeding hebt heb je constant een een hoge bloedsuikerspiegel. Als antwoord hierop gaat je lichaam insuline produceren. Dit hormoon zorgt ervoor dat suikers uit je bloed de cel in kunnen voor energie productie waardoor je bloedsuikerspiegel daalt. Eet je de hele dag door suikers, pasta en brood dan ben je de hele dag door insuline aan het produceren. Je lichaam gaat dan steeds minder insuline receptoren aanmaken. Dit zijn de klepjes waardoor de suikers de cellen in kunnen. Dit heet insulineresistentie. En dit kan leiden tot meer vetweefsel in veel gevallen. Want suikers die niet de cel in kunnen worden weggezet als vetweefsel. Vetweefsel zelf zorgt voor extra oestrogeen productie. Oestrogenen stimuleren groei. (Zelfs bij mannen. Denk maar aan dikke mannen met borstjes.) Dit heet oestrogeen dominantie. Oestrogeendominantie wordt ook veroorzaakt door te hoge innamen van bespoten groenten en fruit. Pesticiden zijn eigenlijk  xenon oestrogen.

Suiker, pasta, brood werken oestrogeen-dominantie in de hand

3. Versnelde celgroei
.

Een proto-oncogen is een gen dat codeert voor een eiwit dat groei en celdeling stimuleert. Als een mutatie in het proto-oncogen ontstaat, kan dat leiden tot extra activiteit. Dit kan gebeuren door door:

  • een tekort aan vit A, D, DHA
  • insulineresistentie / oestrogeendominantie (zie onder)
  • cortisolresistentie

Hierdoor kunnen cellen abnormaal snel gaan groeien en delen. Als het goed is, zorgt een suppressorgen in zo’n geval dat de cel doodgaat. Gebeurt dit niet, dan kan wildgroei van cellen, (cystes, endometriose, etc.) ontstaan.

4. Slechte afbraak oestrogenen
.

Endometriose is gerelateerd aan oestrogeendominantie. Naar schatting lijdt 1 op 4 mensen (ook mannen!) aan oestrogeendominantie. Kort door de bocht kan je zeggen dat oestrogenen zorgen voor groei maar hierbij ‘in balans’ gehouden worden door het hormoon progesteron, dat is de tegenhanger van oestrogeen. Krijg je teveel oestrogenen in je lichaam en niet genoeg progesteron (stress zorgt voor een lagere progesteron spiegel) dan krijg je klachten van ‘groei waar groei niet thuishoort’, zoals cystes, vleesbomen en endometriose.

Om oestrogenen in balans te kunnen houden moeten ze afgebroken kunnen worden. Dit gebeurt met behulp van enzymen in de lever.  Deze enzymen worden gemaakt uit bladgroen (chlorofyl) dat binnenkomt via de voeding. Dezelfde enzymen worden ook gebruikt bij afbreken van stresshormoon. Bij chronische stress worden oestrogenen dus minder goed afgebroken. Ook kan het zijn dat je genetisch enzymen die oestrogenen afbreken minder goed aanmaakt. Maar hoe kom je nu aan een teveel aan oestrogenen?

Phyto- & xeno-oestrogenen

Enerzijds maakt je lichaam zelf oestrogenen aan. Anderzijds krijg je ook ook behoorlijk wat oestrogenen naar binnen via je voeding en het milieu. Phyto-oestrogenen zijn plantaardige oestrogenen, die zitten in groenten. De meeste phyto-oestrogenen hebben een verlagende oestrogeen uitwerking. Dat is dus ok. Andere, zoals soya hebben een verhogende oestrogene uitwerking. Dan zijn er nog de xeno-oestrogenen. Xeno-oestrogenen zijn eigenlijk nep-hormonen, afkomstig uit de petrochemische industrie, met een sterke oestrogeenachtige werking. Wanneer slechte phyto-oestrogenen en xeno-oestrogenen gaan stapelen omdat je lever ze moeilijk kan afbreken veroorzaken ze mede oestrogeendominantie. Volgende stoffen zijn of bevatten xeno-oestrogenen:

  • pesticiden (als je niet biologisch eet werk je per jaar zo’n 2kg(!) aan pesticiden naar binnen
  • BPA’s zitten in plastic verpakkingen
  • niet biologisch vlees
  • niet biologische zuivel (melk, yoghurt, kaas, etc)
  • niet biologische cosmetica (shampo, cremes, deodorant, etc.)
  • synthetische hormonen (pil, gobal-f, menopur, utrogestan, clomid, etc…)

Oplossing 

Zorg voor voldoende:

  • Vitamine A, D en B-vitamines
  • Lactobacillen verminderen oestrogeendominatantie. Een Lactobacillus is een “vriendelijke”soort bacterie. Er zijn veel verschillende soorten lactobacillen. Dit zijn bacteriën die normaal gesproken in je darmen leven zonder ziekte te veroorzaken. Lactobacillen zitten in gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals rauwe melk kefir, en in specifieke probiotica.
  • DHA (= omega 3) uit bv uit algenolie,  krill olie capsules of vis
  • Methionine: is een specifiek eiwit. Goede bronnen zijn: vis, met name zalm en zeebaars, en kalkoen.
  • Inositol: Lever, kikkererwten, linzen, bruine rijst, en grapefruit zijn inositol-rijke producten.
  • Mineralen: Zink, zit in vlees, vis en pompoenpitten; magnesium in groenten. Ben je stressgevoelig dan kom je hoogstwaarschijnlijk magnesium en zink tekort. Supleer dan bij!
  • Jodium (zit in nori, dulse, kelp, vis)
  • Bioflavonen (=anti-oxidanten): veel biologische groenten en fruit, 400gr per dag!
  • Eet meer koolsoorten zoals spruitjes, bloem-, witte-, rode-, groene-, boerenkool en broccoli. Ze bevatten de stof DIM (dinndolynmethaam) die je lever nodig heeft om te ontgiften van oestrogenen. DIM kan je ook als supplement nemen.
  • Chlorofyl-rijke voeding: groene bladgroenten, maar vooral  chlorella, spirulina en supergreens zitten vol chlorofyl en boordevol vitamines en mineralen.
  • De juiste vetten in je dieet zijn belangrijk: dus GEEN linolzuur en transvetten, wel olijfolie, DHA, EPA, AA. De juiste vetten gaan ontstekingen dempen. Foute vetten (linolzuur en transvetten) verergeren – zie boek p76
  • Granen en melkproducten verergeren endometriose. Uit mijn 1-1 praktijk blijkt dat er bijna altijd is er sprake is van een lekkende darm, en/of glutenintolerantie en/of lactose intolerantie waardoor cortisolresistentie optreedt.
  • Vermijd xeno-oestrogen (zie punt 4)
    (voor natuurlijke bronnen van mineralen en vitamines, zie tabel ‘Innesteling‘ op p118)

Agenda

Kinderwensers

*** 2, 16, 23 sept '17 
Fit for Fertility cursus , Amsterdam

*** 21, 28 okt, 4 nov '17
Fit for Fertility cursus, Amsterdam

Professionals

*** 11&25 sept; 9&23 okt; 6&27 nov
Fertiliteitsyogaopleiding voor yogadocenten of kinderwens-consulenten, Wolfheze

Boek Innesteling

Wat kan je zelf doen om sneller zwanger te worden of als je vruchtbaarheidsproblemen hebt? De inhoud van dit boek is helder, vernieuwend en evidence-based. Met behulp van een handig yoga- & voedingsstappen-plan weet je wat je allemaal kan doen. #1 bestseller op bol.com.

Fit for Fertility© cursus

Verhoog je vruchtbaarheid. In deze 3-daagse cursus (oa A'dam) leer je een dagelijks fertiliteits-yoga programma, alles over vruchtbaarheid & voeding en hoe je innesteling, eicel- & spermakwaliteit kan verbeteren. Je krijgt ook persoonlijke tips in de vorm van een telefonisch consult.

Fit for Fertility© online yoga

In 11 video's leer je hoe je je vruchtbaarheid kan verbeteren: ontspannings-oefeningen; oefeningen voor een betere doorbloeding van je bekken en meer hormonale balans; en yoga & visualisaties om opnieuw vol vertrouwen in het leven te staan met je kinderwens. 

Verwacht!

 

Online Fit For Fertility programma

In samenwerking met Fertiliteitsarts Mathilde Kuijpers

Met dit online programma leer je hoe voeding en lifestyle impact heeft op je vruchtbaarheid en hoe je stap-voor-stap de switch kan maken naar een vruchtbaarder leven! Je leert over het abc van vitamines, de invloed van stress & hoe je kan leren ontspannen ondanks je kinderwens. Hoe je innesteling, eicel- en spermakwaliteit kan verbeteren. Ook klachten zoals PCOS, endometriose, herhaalde miskramen, schildklier-problemen komen aan bod. Een echte aanrader voor al wie een traject zit of natuurlijk zwanger wil worden maar bij wie het steeds niet lukt… 

 

error: Content is protected !!

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.