Baarmoederslijmvlies beter opbouwen

wat je zelf kan doen

Slechte opbouw van baarmoederslijmvlies kan gerelateerd zijn aan slechte doorbloeding, slecht of licht slapen (verminderde melatonine aanmaak) en verstoorde oestrogeen / progesteron balans. Deze twee laatste hormonen heb je nodig voor een goede opbouw. In dit artikel lees je wat je eraan kan doen.

Door Rika Lukac

Orthomoluculair & Epigenetisch therapeut

Endometrium

Het baarmoederslijmvlies bestaat uit 2 lagen:

  1. de basale laag (lamina basalis): deze is altijd aanwezig.
  2. de functionele laag (lamina functionalis): deze wordt afgestoten bij de menstruatie, en groeit weer aan vanuit de basale laag. Deze laag hoort minimum zo’n 8 mm dik te zijn voor innesteling.

Het endometrium reageert op oestrogeen en progesteron. Onder invloed van oestrogeen wordt het dikker. Onder invloed van progesteron ontstaan er meer slijmkliertjes in, dit heet de secretiefase. Dit is de fase waarin innesteling van een eventueel bevruchte eicel kan plaatsvinden.

Je hebt dus zowel voldoende oestrogeen-werking nodig voor de opbouw van het endometrium als voldoende progesteron voor de eigenlijke innesteling en het in stand houden van het endometrium. Valt de progesteronconcentratie terug en dan kan het uitgerijpte endometrium niet meer intact blijven en treedt een menstruatie op.

Het enodmetrium moet voldoende opgebouwd zijn opdat een innesteling kan plaatsvinden

Wat veroorzaakt verminderde opbouw?


1. VERSTOORDE HORMOONSPIEGELS (OESTROGEENDOMINANTIE)

Door herhaaldelijk gebruik van synthetische hormonen (met name clomid en progestin) kan je hormoonspiegel verstoord raken. Dat veroorzaakt oestrogeendominantie en daardoor vermindert uiteindelijk de opbouw van het baarmoederslijmvlies.
 Ook pesticiden en plastics (dit zijn eigenlijk xeno-oestrogenen) zorgen voor hormonale verstoringen.

Volgende stoffen zijn of bevatten xeno-oestrogenen:

  • pesticiden (als je niet biologisch eet werk je per jaar zo’n 2kg(!) aan pesticiden naar binnen
  • BPA’s zitten in plastic verpakkingen
  • niet biologisch vlees
  • niet biologische zuivel (melk, yoghurt, kaas, etc)
  • niet biologische cosmetica (shampo, cremes, deodorant, etc.)
  • synthetische hormonen (pil, gobal-f, menopur, utrogestan, clomid, etc…)

Om oestrogenen in balans te kunnen houden moeten ze afgebroken kunnen worden. Dit gebeurt met behulp van enzymen in de lever.  Deze enzymen worden gemaakt uit bladgroen (chlorofyl) dat binnenkomt via de voeding. Dezelfde enzymen worden ook gebruikt bij afbreken van stresshormoon. Bij chronische stress worden oestrogenen dus minder goed afgebroken. Ook kan het zijn dat je genetisch enzymen die oestrogenen afbreken minder goed aanmaakt.

2. SLECHTE DOORBLOEDING VAN JE BAARMOEDER
Je baarmoeder moet voldoende doorbloed worden om het endometrium goed te kunnen opbouwen. Dat is logisch. Je lichaam heeft voldoende nutrienten nodig om dit proces goed te laten verlopen. Nutrienten worden door je bloed aangevoerd. Dus slechte doorbloeding betekent minder goede opbouw.

Oorzaken van slechtere doorbloeding zijn: onvoldoende vochtinname. Weinig water drinken maakt je bloed stroperig. Oorzaak nr.1 echter van ‘stroperig bloed’ is slechte doorbloeding van je haarvaten door STRESS. Stress zorgt voor een slechte doorbloeding van je haarvaten, en een goede aanvoer van zuurstof en nutrienten via de haarvaten zijn juist heel belangrijk voor je endometrium.

3. TEKORTEN AAN MELATONINE
Tekort aan slaap en/of teveel stress heeft als gevolg dat je minder melatonine produceert. Voldoende melatonine stuurt het groeihormoon aan dat op zijn beurt weer zorgt voor goede opbouw van je baarmoederslijmvlies.  Bij tekorten aan melatonine – of beter – bij chronische stress krijg je verminderde baarmoederslijmvliesopbouw.

4. TEKORTEN AAN NUTRIENTEN
Tekorten aan selenium, vitamine E, A en B6 (zie boek) en proteïnen – met name L-Arginine kunnen tot verminderde opbouw leiden. Vaak ligt de oorzaak van deze tekorten in een verstoorde darmflora.

5. CURETTAGES
Niet goed uitgevoerde curettages kunnen de basale laag beschadigen en dus de opbouwcapaciteit verminderen

6. LEEFTIJD
Uiteraard speelt leeftijd ook een rol. In de peri-menopauze gaat je oestrogeenproductie naar beneden.

Oplossingen

Wat je kan doen:

  • Vermijd stress. Sluit je dag af met ontspannende yoga.
  • Vermijd xeno-oestrogen (zie punt 1), eet zoveel mogelijk biologisch
  • Serrapeptase. Gebruik dit enzym zeker in het geval van verklevingen of schade door curretages waardoor het slijmvlies niet goed meer opbouwt.
  • Een middel dat je ondersteunend kan inzetten is maca. Als adaptogeen ondersteunt het maca je hormonale balans, reduceert stress en zorgt zo voor een betere opbouw van het baarmoederslijm
  • Shatavari is een middel uit de ayurveda dat ervoor zorgt dat je eierstokken en baarmoeder beter doorbloed worden. Je kan het veilig tijdens een traject, zwangerschap en borstvoeding gebruiken.
  • Melatonine helpt om dieper te slapen en ondersteunt een betere baarmoederslijmvlies opbouw.
  • Vitamine E & selenium, vitamine A en B-vitamines
  • Lactobacillen verminderen oestrogeendominatantie. Een Lactobacillus is een “vriendelijke”soort bacterie. Er zijn veel verschillende soorten lactobacillen. Dit zijn bacteriën die normaal gesproken in je darmen leven zonder ziekte te veroorzaken. Lactobacillen zitten in gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals rauwe melk kefir, en in specifieke probiotica
  • Zorg voor voldoende nachtrust (minimum is 7 uur slaap). Vermijd social media na 21u. Het blauwe licht stopt de melotonineproductie van je pijnappelklier.
  • Bioflavonen (=anti-oxidanten): veel biologische groenten en fruit, 400gr per dag!
  • Eet meer koolsoorten zoals spruitjes, bloem-, witte-, rode-, groene-, boerenkool en broccoli. Ze bevatten de stof DIM (dinndolynmethaam) die je lever nodig heeft om te ontgiften van oestrogenen. DIM kan je ook als supplement nemen.
  • Chlorofyl-rijke voeding: groene bladgroenten, maar vooral  chlorella, spirulina en supergreens zitten vol chlorofyl en boordevol vitamines en mineralen en helpen je lever met het ontgiften van een teveel aan xeno-oestrogenen.
  • Vermijd granen en melkproducten. Vaak is er sprake is van een lekkende darm, en/of glutenintolerantie en/of lactose intolerantie wat je lichaam is stress-modus zet.

Agenda

Kinderwensers

*** 2, 16, 23 sept '17 
Fit for Fertility cursus , Amsterdam

*** 21, 28 okt, 4 nov '17
Fit for Fertility cursus, Amsterdam

Professionals

*** 11&25 sept; 9&23 okt; 6&27 nov
Fertiliteitsyogaopleiding voor yogadocenten of kinderwens-consulenten, Wolfheze

Boek Innesteling

Wat kan je zelf doen om sneller zwanger te worden of als je vruchtbaarheidsproblemen hebt? De inhoud van dit boek is helder, vernieuwend en evidence-based. Met behulp van een handig yoga- & voedingsstappen-plan weet je wat je allemaal kan doen. #1 bestseller op bol.com.

Fit for Fertility© cursus

Verhoog je vruchtbaarheid. In deze 3-daagse cursus (oa A'dam) leer je een dagelijks fertiliteits-yoga programma, alles over vruchtbaarheid & voeding en hoe je innesteling, eicel- & spermakwaliteit kan verbeteren. Je krijgt ook persoonlijke tips in de vorm van een telefonisch consult.

Fit for Fertility© online yoga

In 11 video's leer je hoe je je vruchtbaarheid kan verbeteren: ontspannings-oefeningen; oefeningen voor een betere doorbloeding van je bekken en meer hormonale balans; en yoga & visualisaties om opnieuw vol vertrouwen in het leven te staan met je kinderwens. 

error: Content is protected !!

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.

NIEUWSBRIEF

Ja, ik ontvang graag gratis downloads, recepten en vruchtbaarheidsinfo

Gelukt! Je staat op de lijst. Check je spambox als je niet dadelijk een email van ons ontvangt.